Catamenia - The Rewritten Chapters

The Rewritten Chapters

Genrer:Melodic Black Metal, Melodisk Death Metal
Antal numre:15

Catamenia er et band fra Finland, som spiller melodisk black-metal. De har været aktive siden 1995, og har i den tid udgivet ni albums, en EP og en dvd. Deres nye album hedder The Rewritten Chapters, og det er et godt eksempel på, at der stadig er masser af energi i dem.

Albummet starter lige på og hårdt, nærmest med et slag i ansigtet. Det allerførste indtryk jeg fik, var at det er folk-metal, men det er ikke tilfældet. Hvis man tilføjede lidt violin, ville det være et badass folk-metal band tror jeg. Bidrageren til det er guitaren, som oser af folk-metal til at starte med. Det udlignes dog, og der spilles mere normalt. Faktisk gør guitaren sit job godt. Han spiller det han skal, hverken mere eller mindre. Hans guitarsoloer er ret svære at høre. Jeg kunne først høre en egentlig guitarsolo anden gang jeg hørte albummet igennem. Trommerne er en kraftpræsentation. De minder ikke om typiske black-metal trommer, men mere en blanding af power-metal og black-metal. De er med til at opretholde det hurtige tempo, men kan også give ømme ører. Det samme gælder vokalen. Der growles. Som i typisk black metal, men man kan faktisk forstå en hel del af ordene. Det savner jeg meget ved growlende bands, så at man kan det er rigtig godt. Bassen er også ok. Den kan høres mest i starten, og fader nærmest bagefter. Den påvirker ikke musikken så meget, hvilket er lidt skidt. Samtidig er der også spor af klaver, som desværre er så lidt, at det ikke rigtig får nogen betydning. Musikken er generelt meget hurtigt, og tempoet sættes først ned i "Eskhata", hvor det så bliver på et mid-tempo niveau. Samtidig er lyden meget rå hele vejen igennem, og det kan godt give ømme ører. En anden fed ting ved albummet er deres cover af Bon Jovis "Born To Be My Baby". De formår at få det til at stå i så ekstrem skærende kontrast til orginalen, og alligevel få det til at lyde rigtig fedt. I læsere skulle prøve at sammenligne de to. Man kan ikke lade være med at grine lidt.

Alt i alt har Catamenia med The Rewritten Chapters vist, at de er et band der ikke dør så lidt. Selvom der er genindspilninger af deres gamle sange, lyder det stadig møgfedt, og man har lyst til at hører albummet igen og igen indtil en ører begynder at gøre ondt.

Trackliste

1. Hollow Out - ChaosBorn

2. Blackmension