Blind Stare  - The Dividing Line

The Dividing Line

Blind Stare er endnu et finsk band, og de spiller melodisk dødsmetal. De blev dannet i 1999, som et instrumentalt metal band. Det ændrede sig i 2001, men bandmedlemmernes motivation faldt. Efter en periode med en motivation på absolut minimum, skiftedes der tre bandmedlemmer ud, og de udgav deres første demo. Derefter kørte det derudaf, og i nu har de så udgivet deres andet album Blind Stare. Det er en

Albummet lægger ud med "Cold New World", som starter ud med et energisk riff, og når vokal, bas og trommer kommer på samtidig bagefter, giver det ekstra fed energi. Denne energi holdes på resten af nummeret. I løbet er der et miks af en guitar og en keyboard solo, som de formår at mikse næsten lige så godt som Rhapsody Of Fire. Vokalen er tålelig at høre på, men ikke den bedste, da det mest af alt minder om skrigen, uden den øreskærende klang. Bassen bruges bedst på de stille sange, såsom på "Redemption", stik modsat guitaren, som præsterer bedst på de hurtige numre, hvor guitarsoloerne også er af bedst kvalitet. Desuden er keyboardet til tider ret malplaceret, mens det andre gange ikke kunne passe mere perfekt. På andet nummer sættes tempoet ned, men keyboardet og bassen bliver meget mere tydeligt, og det løfter musikken en hel del. Trommerne er dog lige så energiske som på første nummer, hvilket kan være en bedrift i sig selv, men også signalerer mangel på diversitet. Det går igen på albummet, og man føler lidt det meste er hørt før.

Alt i alt har Blind Stare lavet et rigtig solidt album. Det er en rigtig god fortolkning af hvad melodisk dødsmetal er, men på trods af deres anderledeshed, virker det alligevel som om at deres musik er hørt før. De er dygtige på deres instrumenter, men det der med at få dem til at passe sammen i musikken er de ikke altid lige gode til, men nogle gange lykkedes det i den grad.

Trackliste 1. Cold New World 2. Mind’s Armor 3. Bring Down the Tears 4. Mindless Dreams 5. Death and Rebirth 6. Blessing of Freyja 7. The List 8. Redemption 9. The Disciple 10. Daughter of the Sun 11. Legion of Lost Minds

Redemption er et af albummets stille sange, og viser bassens gode side.