Ancient Ascendant - Echoes And Cinder

Echoes And Cinder

Genrer:Death metal, Black metal

Ja tak! Så er der fæl Death/Black metal fra britiske Ancient Ascendant. Det nye album hedder Echoes And Cinder, og det skal høres højt!

Introduktion

Britiske Ancient Ascendant har været på banen siden 2005, men var dog fra 2003-2005 aktive under navnet "Heretic". Stilen er Death metal – aggressiv og dog melodisk, delvist med avanceret og black metal kant. Vokalen er ligger helt klart i den fæle og aggressive ende, og også her er der et touch af black metal. Teksterne omhandler bl.a. anti-religiøse emner. Ancient Ascendant har udgivet tre EP'er – Heriblandt seneste, Into the Dark, produceret af Dan Swanö, hvor bl.a. nummeret "Driven By The Dark" er helt eminent. Af studiealbums har bandet i 2011 udgivet The Grim Awakening og albummet Echoes And Cinder er netop udkommet i marts 2014.

Gennemgang

Echoes And Cinder, der udgives via Candlelight Records, består af 8 numre, der strækker sig over i alt 45 minutter. Der er en lækker tung og sprød lyd på albummet, og produktionen er bestemt ikke tosset. Der er fart over feltet fra første sekund, og vi får virkelig smæk for skillingen, når Ancient Ascendant slår sig løs. De fire gutter formår at levere eksplosive numre, der rummer både death, thrash og black metal samtidig med at der er melodi ind over. Som nummeret "Patterns Of Bane" afslører nedenfor, er der både avancerede skift i tempo og stil – og jeg tror ikke at der er tvivl om, hvor vidt disse knægte har styr på det eller ej! Der sker virkelig en masse på hvert enkelt nummer, hvor der bliver kælet for de avancerede skift i musikken og leget med især guitarerne. Trommerne skifter også en del mellem hurtigt og hurtigere tempo. Gang på gang kommer der musikalske eksplosioner, og ikke mindst lækre og forløsende guitarsoloer – Alt perfekt sammensat. Nævnes skal selvfølgelig også de catchy riffs og omkvæd, som f.eks. på nummeret, "Riders"… Fedt! Alex Butler leverer desuden en kanon fed vokal, der i øvrigt med den ekstremt aggressive og fæle lyd, ville klæde ethvert Black metal band. På albummet er der dog også et enkelt – og faktisk rigtig lækkert - instrumentalt nummer, "Embers", der står ret meget i kontrast til resten, da det har en yderst anderledes og akustisk lyd: Indledt med en "lejrbål"-knitrende lyd, får vi et fedt 2:40 minutters nummer bestående af guitarer, klaver, bas, tamburin og bongotromme(-agtigt), der svæver derudad. Men selvom det er ekstremt anderledes i forhold til de andre numre, bliver det kørt op i tempo på en ret raffineret måde og glider "smertefrit" over i det efterfølgende nummer, hvor vi er tilbage til tempo, aggression og harsk vokal. Ancient Ascendant er med albummet kommet endnu et skridt op at karriere-stigen, og der kan ikke være langt til toppen herfra.

Konklusion

Ancient Ascendant har med Echoes And Cinder virkelig taget et kæmpe skridt på vejen frem. Albummet rummer gode elementer fra forskellige genrer, perfekt sat sammen til bandets helt egen lyd. Der er ingen tvivl om, at disse knægte er super dygtige og virkelig har formået at skrue et fedt album sammen, der både til begejstre de, der er til death metal - de, der er til melodisk black metal – og forhåbentlig også alle de andre! Men skulle du være én af de få, der ikke bryder sig om vokalen på nummeret nedenfor, så kan du desværre nok heller ikke begejstres for de andre numre på Echoes And Cinder – For vokalen er ikke meget anderledes på resten af albummet (Men tag evt. et lyt til nummeret "The Toll Of Mourning"). Echoes And Cinder er helt klart ét af de albums, der ikke bliver lagt væk, når anmeldelsen er afleveret herfra! … Og fik jeg for resten nævnt, at der skal skrues op?!!!

Trackliste:

01 – Crones To The Flames 02 – Patterns Of Bane 03 – Riders 04 – Fuelling The Flare 05 – Embers 06 – To Break The Binds 07 – The Toll Of Mourning 08 – Caged In The Tunnels Of Time

Her kommer nummeret Patterns Of Bane: