Afsky - Sorg

Sorg

Genre:Black metal
Antal numre:7

Brugervurdering: 10/10 baseret på 1 stemme.

Forrygende restebuffet

Afsky er et af Danmarks utroligt gode black metal-bands, og det bliver bevist på den nye plade Sorg, som også er Afskys første fuldlængde. Bag navnet og pladen findes Solbrud-forsangeren Ole Luk – den ukronede konge af dansk black metal – og en restebuffet af ubrugte idéer til musik, tekster og alt det andet, som er så godt, at det bare skal bruges.

Råt, dunkelt, fuldendt og fint

Sorg starter med det syv minutter lange nummer ”Jeg bærer deres lig” og med ét bliver vi kastet ind i et melankolsk univers af mørke, forjættede skove og nordisk folketro. Den velkendte rumlen af black metal-guitarer og de fortryllende toner fra den svenske nøgleharpe, drejeliren og lutten gør universet fuldendt og fint, men samtidig koldt, råt og dunkelt. Gennem hele skiven føres vi dybere ind i mørket af diverse vætter.

Samtidig byder skoven på en enkelt ellepige; nemlig danske Myrkur, som både synger og spiller nøgleharpe på Sorg. Andre besøgende er også værd at nævne: Troels Dueholm Nørgaard fra Huldre, som selvfølgelig har taget sin drejelire med, og Martin Haumann på trommer. Haumann og Luk skal især roses for introen til andet nummer "Skær", som lægger stille ud, men har lyden af en skovbrand, der tændes, til at vække os fra elverfolkets fortryllelser.

Skønheden i at glemme sig selv

Mange af numrene har overordnet samme opbygning i forskellig længde og med forskelligt udtryk og betydning, men det er ikke på nogen måde et minus. Alle numre viser sider af mørket, som fortjener at komme frem. Det suverænt bedste nummer på albummet er dog ifølge denne anmelder det korte og rolige ”Glemsomhedens elv”, som viser det smukke i skovens dybe lydbillede og skønheden i at glemme sig selv for at leve sig ind i det, man hører.

Der er ikke meget, som kan gå galt, når det er kunstneren selv, der også har produceret, arrangeret og mixet hele skiven – og med mastering af Lasse Ballade fra Ballade Studios kan det kun blive endnu bedre! Sorg er velproduceret og velskrevet, til tider med en smule mudder i lydbilledet, men hvad er skoven uden mudderet i skovbunden?

Fat dit betalingskort eller dine kontanter, find Sorg, køb Sorg, og skamlyt Sorg, for det er et album, som skal høres og elskes.

1. Jeg bærer deres lig
  2. Skær