Soulfly

Lille Vega, København V

Torsdag den 27. juni blev dørene i lille Vega slået op for en brasiliansk familiefest som næppe er set før på dansk grund. Grundlæggeren af Sepultura og nu frontmand i sit eget band Soulfly, Max Cavalera var taget til københavn og med sig havde han taget sine tre sønner Richard, Igor og Zyon. Førstnævnte er forsanger i bandet Incite, mens Igor og Zyon spiller i Lody Kong som henholdsvis er forsanger og trommeslager i bandet.

Lody Kong

Første band på scenen denne aften var Lody Kong som beskrevet før består af to af Maxs sønner. Bandet er relativt nyt (2011) og spiller en blanding af Groove, Thrash og Death metal. Det var en gruppe purunge knægte der gik på scenen kl. 21 den aften. Gennemsnits alderen i bandet var nok ikke over de 18 år og da musikken startede var lille Vega kun halvt fyldt. Desværre kan jeg ligeså godt afsløre at de der udeblev fra denne koncert ikke gik glip af noget. Bandet havde en ok energi på scenen men det hele var bare ikke professionelt nok. Det virkede som om de lige havde fundet sammen og musikken hang ikke sammen. Forsangeren prøvede alt hvad hans talent kunne trække at skrige publikum op men det lykkes aldrig. Sjældent har jeg til metal koncerter stået og krummet tæer, men til denne her koncert var musikken virkelig ganske ulidelig at lytte til. Alt virkede amatøragtigt og så var lyden også ganske forfærdelig. Min konklusion er klar: Hvis ikke farmand hed Max Cavalera, ja så var dette band aldrig blev udvalgt som support. Det ligner en ommer fra Lody Kong og mange flere timer i øvelokalet.

Min anmeldelseskarakter ender på: 1/10 Kranier.

1/10

Incite

Så blev det den ældste søns tur til at indtage scenen med bandet Incite. Jeg havde før denne koncert hørt lidt til bandet og var derfor en smule spændt på om de kunne holde et niveau der var værdigt til at være support til Soulfly. Bandet har spillet sammen siden 2004 og det kunne høres. Bandet, der spiller en blanding af Groove og Thrash metal, gik på scenen kl.21.40 og på dette tidspunk var salen omkring 2/3 fyldt. Bandet virkede tændte og spillede godt sammen og der var en afsmittende energi fra Richard Cavalera som virkelig gav alt hvad han havde denne aften. Han løb rundt på scenen i en blanding af hop og head banging og formåede at få de fleste i salen med i festen. Bandet spillede sange fra begge deres udgivelser “The Slaughter" og "All Out War" og var virkelig en oplevelse at overvære Live. Bandet spillede godt og vel 30 min og efter den skuffelse som Lody Kong var, var dette lige hvad lille Vega havde brug for. Publikum var tændt og der er ingen tvivl om at dette var den rette opvarmning til Soulfly. Skulle Incite kommer forbi Danmark igen, så er jeg helt sikkert at finde blandt publikum for det var en super fed oplevelse.

Min anmeldelseskarakter ender på: 8/10 Kranier.

8/10

Soulfly

Stemningen I salen var god da Soulfly gik på scenen kl.22.30. Salen var 3/4 fyldt og så startede festen ellers for det fremmødte publikum. Anført af Max, som var en lille smule mere levende end sidst bandet gæstede Danmark, fik vi smidt numre som "Prophecy", "back to the primitive" og "No Hope No Fear" direkte i hoved fra start. Bandet havde total kontrol over koncerten og det smittede af på publikum, hvor det både blev til Stage diving, moshing og crowd surfing. Desværre gik gassen lidt af ballonen som koncerten skred frem, hvilket nok skyldes at Max ikke er helt ung eller i den bedst form mere, for han hang mere og mere i sin mikrofon stang og måtte også flere gang forlade scenen. Heldigvis var resten af bandet ikke i samme elendige form og vi fik især nogle fede riffs fra guitaristen Marco Rizzo. Bandet spillede en god blanding af Soulflys egne numre og nogle af de gamle fra Maxs tid i Sepultura, herunder "Arise", "Refuse/Resist" og "Roots Bloody Roots" og man kan altid diskutere om ikke Soulfly har nok materiale til at nøjes med deres egne numre, men når de spiller de gamle Sepultura numre så har det bare en explosiv effekt på publikum og det ændrer sig nok aldrig. Lyden til koncerten var ganske god i salen og bandet havde endda et nyt nummer med til os i form af "Bloodshed" som egentlig fungerede ganske fint live. Desværre fik Max hjælp under nummeret af forsangeren Igor fra Lody Kong som forsatte sit helt ubeherskede skrigeri. Små 55 minutter fik vi før bandet forlod scene, dog for at komme tilbage med 1½ ekstra nummer. Dette skal betyde at de startede med at spille deres kæmpe hit "Jumpdafuckup" men efter kun 30 sekunder slog de over i nummeret "Eye For An Eye" hvilke også er et fedt nummer, men hvad fanden skulle det til for, virkede som om Max simpelthen ikke havde energien til det nummer og derfor hurtig hoppede videre i set listen. Soulfly sluttede koncerten af med en kort instrumental udgave af Iron Maidens "The Trooper".

Min anmeldelseskarakter ender på: 7/10 Kranier.

7/10