HateSphere, Artas og SIC

The Rock, København K

Efter deres sindsygt fede release-party godt en måned tidligere, havde jeg set frem til denne dag hvor Hatesphere skulle besøge The Rock i København i forbindelse med deres "Alive & Dressed To The Nines Tour 2009", der ifølge Pepe havde været en kæmpe succes og oplevelse indtil videre.

De to første bands var tyske Sic og Artas og bød begge på lettere ligegyldig metalcore, i den bedre ende af skalaen - hvor Artas måske lige var en halv tand bedre end Sic, men hvor ingen af de to formåede at imponere synderligt. Til gengæld var der mere gang i Belgiske The Dying, der med deres ret så thrashede metalcore fangede min opmærksomhed - især i de elementer der mindede ret så meget om gode gamle Kreator. The Dying havde desværre også elementer der ikke var specielt imponerende, men alt i alt klart det fedeste af de tre supportbands som Hatesphere havde med denne aften.

Da det endelig var blevet Hatespheres tur til at gå på scenen var der total smadder på fra kampens start! Der blev meget oplagt lagt ud med titelnummeret fra deres nye udspil "To The Nines", hvorefter der ellers blev leveret en legendarisk koncert, der helt klart er noget af det bedste jeg nogensinde har set fra et dansk band. Den ene klassiker efter den anden blev leveret kontant og effektivt, hvilket fra start smittede af på publikum. Jeg tror aldrig nogensinde, trods et utal af besøg på The Rock; at jeg har set folk gå så meget amok som det var tilfældet denne forårsaften i april 2009. Energien og stemningen var ubeskriveligt fed og intens, og man var på intet tispunkt i tvivl om at man her var vidne til noget rigtig stort. At Hatesphere havde fået 4 ud af 5 nye medlemmer var slet ikke til at mærke - og hvis det endelig var, virkede Hatesphere langt bedre og mere energiske end nogensinde før... Både den nye sanger Jonathan Albrechtsen og grydebanker Dennis Buhl fik deres helt egen hyldest fra publikum, hvilket var ikke mindre end velfortjent! Hatesphere kom godt rundt om samtlige albums og både de nye og gamle numre virkede fortrinligt med den nye besætning. Lyden var super fed og faktisk er der intet negativt at sige efter denne legendariske koncert, hvor alt bare gik op i en højere enhed. Af de efterhånden mange fede Hatesphere koncerter jeg indtil videre har været vidne til, rykker denne helt klart op på førstepladsen med deres Wacken optræden i 2007 og et gig i Slagelse 24. februar 2006, hvor det fuldstændig blev indvaderet af publikum til sidst, lige i hælende... Hatesphere optog iøvrigt en live DVD på The Rock og der hersker absolut ingen tvivl om at det er en man bare skal se! Jeg håber virkelig at den fede og intense stemning blev fanget på optagelserne, for så er der virkelig dømt DVD-klassiker af kaliber!