AC/DC Koncertanmeldelse 2015
AC/DC Koncertanmeldelse 2015

AC/DC

Dyrskuepladsen, Roskilde

Officiel vurdering: 10/10

Endelig en livekoncert med AC/DC! Ja, sådan kan jeg godt starte denne anmeldelse. For disse rock & roll-konger har jeg gerne villet opleve live i godt og vel 25 år. Og hver gang de har spillet i Danmark, har jeg været forhindret i at opleve et af verdens største rockbands. Men denne gang skulle det være og så tilmed på Roskilde Festivals orange scene, hvor jeg førhen har haft så mange store rockoplevelser. Koncerten foregik dog ikke i festivalregi, men scenen stod alligevel klar til verdens vel nok største rockcirkus, og for undertegnede var der ikke et øje tørt, da de aldrende mænd indtog scenen med først nummer ”Rock or Bust”.

Hvis man var en smule skeptisk omkring, hvorvidt AC/DC stadigvæk kunne levere varen efter 40 år i branchen, ja så blev tvivlen gjort til skamme. For rocktoget kørte for fuld damp denne onsdag og efterlod publikum - ung som gammel - fuldstændig blæst bagover. Og det var selvom, at bandet mødte op med to nye ansigter i form af Chris Slade på trommer og Stevie Young på guitar. Disse to havde afløst den demensramte guitarist Malcolm Young og så den skandaleramte trommeslager Phil Rudd, der vist har lidt problemer med en ekskone og australsk lovgivning, der forbyder dødstrusler. Begge de nye ansigter gjorde et allerhelvedes godt arbejde denne aften, og det var næsten ikke til at høre, at der var nye kræfter i bandet.

Setlisten denne aften var et rent overflødighedshorn af gamle hits tilsat et par overraskelser. Største overraskelse var i mine øjne nok nummeret ”Shot Down in Flames”, hvilke var et frisk pust. Nogen kan måske pege fingre af sangvalget og kalde det forudsigeligt, og at bandet valgte de nemme løsninger, men publikum fik lige netop det, de var kommet for; nemlig en solid portion rock leveret, som den skulle. Og ja, selvfølgelig var der en del af showet, der kørte på autopilot, især under numrene ”Hells Bells” og ”Whole Lotta Rosie”, hvor vi fik det legendariske sceneshow med den store klokke og den oppustelige Rosie, alt sammen noget der er set hundredvis af gange før, men hey! Det virker sgu stadig!

Det store spørgsmål efter sådan en fantastisk koncert må være: Kommer vi til at opleve AC/DC live igen? Personligt tror jeg ikke, at bandet og især den 67-årige sanger Brian Johnson har kræfterne til endnu en verdensturne. Så det bliver nok til et par enkelte koncerter rundt omkring i verden, inden verdens vel nok største rockband stiller instrumenterne i skabet og siger tak for denne gang. Men lad os håbe jeg tager fejl.... Jeg kan i hvert fald kun glæde mig over at have oplevet den legendariske duckwalk af guitaristen Angus Young, og denne koncert vil jeg i hvert fald fortælle mine børn om, når de om nogle år finder fars AC/DC cd'er frem og forhåbentlig bliver grebet af denne fantastiske rock, ligesom deres far blev det for 25 år siden.

Setliste:

Rock or Bust
Shoot to Thrill