Alchemist

Alchemist

Eftersom undertegnede havde hørt og skamrost Alchemist nyeste output ”Austral Alien” måtte det ligefrem være på sin plads at få bikset nogle intellektuelle spørgsmål sammen for at få svar på de mere filosofiske samt musikalske elementer bag ved ”Austral alien”

I forlængelse af dette greb undertegnede en søndag morgen fat i sin pen og fik kradset nogle spørgsmål ned og resultatet af denne proces kan i hermed se herunder... God fornøjelse!

heavymetal.dk (HM):
Hvordan skal man tolke begrebet Alchemist og hvordan skal man forstå begrebet i sin helhed?

Adam Agius (AA):
Man skal se eller tolke Alchemist symbolsk. Alchemist er som en kogende kedel af forskellige indflydelser både musikalsk men så sandelig også filosofisk. Da vi valgte navnet Alchemist var det ud fra en ungdommelig naivitet om at vi kunne omdanne metal til guld, deraf navnet Alchemist.

HM:
Da I besluttede jer for at kalde jeres nye output for "Austral Alien", havde det så noget at gøre med at I havde lyst til at beskrive det australske folks fremmedgørelse overfor moder natur eller havde det mere at gøre med at I ønskede at beskrive briternes kolonisering af Australien i 1780'erne og med det fremmedgørelsen af 50.000 års aboriginal filosofi. Fortolkningerne er mange synes jeg?

AA:
Ja, alt det du nævner kunne passe ind i det overordnede tema på “Austral Alien". Som du rigtig nok ser, så er “Austral Alien" mere et tema end et koncept album. Du kan fortolke det som du vil, men jeg tror at vores trommeslager Rodney har fat i det rigtige i nedenstående citat:

"Heavy music group Alchemist draw on many influential aspects of daily life in Australia as direct inspiration for their latest recording "Austral Alien".

Behind the obvious play on words the band utilizes this title as a resilient metaphor to express their collective feelings, emotions, visions and fears for the future.

Austral meaning southern and Alien representing difference and unfamiliarity, entirely expresses Alchemist's outlook on themselves, their music and their position in the world. It signifies their perceived difference within their genre, their geographic isolation from their peers and their struggle to write passionate, original and thought provoking music throughout their almost fifteen years existence.

Previously quoted to be an enigmatic and often esoteric act, Alchemist believe they have now written a record that is both relevant and sincere. Austral Alien was motivated by real topics the band feels passionate about
and presents many solid messages without edifying or moralizing. It symbolizes a reinvention for the band without compromising Alchemist's organic sound, uniqueness or weighty approach.

Austral Alien personifies Alchemist circa 2003. It is unfamiliar, passionate and uniquely heavy music from a dissimilar group who perceive their home to truly be a great southern land."

HM:
I forlængelse af ovenstående spørgsmål, vil jeg spørge dig om noget omkring lyrikken på “Austral Alien". Hvis vi graver dybere i lyrikken på skæringen "First Contact", tolker jeg det som om at I med denne sang prøver på at beskrive briternes kolonisering of Australien og de konsekvenser dette medførte. Men på den anden side hvis vi analysere lyrikken på "Letter To The Future", virker det som om I skifter fra at tale om national fremmedgørelse til verdensomspændende fremmedgørelse overfor naturen og overfor hinanden rent eksistentialistisk?

AA:
Lyrikken på "First Contact" omhandler helt sikkert den britiske kolonisering af Austrailen men samtidig skildrer den også "alien abduction" i Australien. Igen er der her tale om et løst koncept. Vores lyrik omhandler en masse emner og lyrikken på "Letter To The Future" er bogstaveligt talt en skildring af en eller anden person som skriver et brev til en eller anden i fremtiden og spørger ham om en masse ting omkring verdenssituationen i hans tid. Samtidigt er "Letter To The Future" også en sang om miljø og om hvordan vi mennesker ødelægger verden.

HM:
I min anmeldelse af “Austral Alien" skriver jeg at den musikalske inspiration er mangfoldig. Den musikalske stil på "Austral Alien" er futuristisk samt hard core metallisk som er så kompleks og fornyende at bands som Neurosis, Ministry, Amorphis og Joy Division ville klappe i deres små hænder og nødvendigvis måtte salutere dette superband. Syntes du at disse ord stemmer godt overens med din personlige mening?

AA:
For at være oprigtig så er jeg forbavset over at du skrev disse fine ord. Tak skal du have, det er dejligt at høre! Vi bliver sammenlignet med så mange bands at at vi bliver ligesom ignorante til sidst ikraft af at folk altid ender op med den ret så uoriginale sammenligning "oh, but you
guys also sound like no one else."

HM:
Generelt så er det mit indtryk at der er meget indflydelse fra Pink Floyd, Amorphis og U2 når vi taler om de akustiske sekvenser. Men når vi taler om de metalliske elementer så er jeg på en eller anden måde fortabt. Selvfølgelig kan jeg høre inspiration fra bands som Neurosis, Nephilim, men ikke noget der ligner. Kunne du i forlængelse af dette prøve at uddybe noget omkring kompositionen på "Austral Alien" og noget omkring hvad der inspirerede Jer til at skabe dette psykedeliske lyd landskab som foreligger på jeres nyeste output?

AA:
Vi skrev "Austral Alien" i den forhåbning at kunne lave en fed skive. Det er lang tid siden at vi opfandt vores stil, så de musikalske og lyriske elementer på "Austral Alien" lå ligesom naturligt for os. I rigtig gamle dage (Jar of Kingdom) spillede vi sporadisk Death Thrash med en del psykedeliske elementer, men som vi blev ældre og lavede flere albums prøvede vi at tilpasse os en mere sammenhængende stil som på "Austral Alien". Vi bruger de heavy elementer fordi det passer ind i musikken. Nogle elementer er mere heavy, hvorimod at andre er mere progressive eller rockede.

HM:
Jeg læste at I spillede et show med The Young Gods i Canberra og at I ligeså har spillet med Opeth. Fortæl noget om disse gigs, hvordan de gik, publikums reaktion og hvor mange mennesker der var til stede.

AA:
Vi spillede en koncert med The Young Gods. Det var et fedt show og de var fede musikere og der var omkring 300 betalende fans. Vi tourede med Opeth lige før udgivelsen af "Austral Alien" i 2003. Alle koncerterne var udsolgte og der var i gennemsnit ca. 1000 betalende fans. Det er den sjoveste tour jeg nogensinde har været på og Opeth var guder hver aften.

HM:
Når jeg hører Alchemist er det som om at moder natur synger til mig. Denne følelse har jeg ikke haft siden jeg hørte f.eks. Neurosis. I forlængelse af dette kunne I så forestille jer at I sad i selskab med Neurosis på Ayers Rock mens i jammede i månelysets skær. Undskyld, det jeg mener, er om det er muligt at Alchemist i den nærmeste fremtid vil besøge Europa og derved kigge forbi Danmark for at spille et gig eller to. Jeg ved at fansene ville blive glade!

AA:
Vi vil utrolig gerne til Europa og staterne. Vi prøver desperat at finde ud af noget, men indtil videre må I desværre vente.

HM:
Her til sidst kunne du måske fortælle læseren på heavymetal.dk noget om at leve i Australien, hvordan den musikalske scene er, hvad det er for nogle koncerter I går til og generelt noget om det musikalske miljø.

AA:
Jeg har været jorden rundt og har spillet en masse koncerter og Australien er, når vi snakker om musik, nær den samme. Vi har fede bands og vi har dårlige bands. Det er meget svært at lave penge i Australien såfremt man skal på tour og Australien har kun 5 storbyer og de er ca. 1000 km fra hinanden. Vores natur er monumental og skulle forblive sådan lige meget om vores regering ønsker det modsatte. Alt i alt er Australien et fedt sted at bo. Det er bare synd at vi ligger så langt væk fra den øvrige verden hvilket gør det svært for os at komme ud at spille.

HM:
Tak for din tid, håber at se Alchemist i den nærmeste fremtid, enten live eller på en ny CD. Skål og forsæt med det gode arbejde!

AA:
Thank you very much!