10 internationale bands, som Copenhell burde booke til 2024, men næppe gør

Copenhell 24

Man kan vel altid krydse fingre!

Forleden udgav vi en liste med bands, som med stor sandsynlighed vil være iblandt de næste – og sidste –der bliver annonceret til Copenhell 2024. Den liste fik en blandet modtagelse fra jer læsere: Nogle mente, det ville være mageløst, hvis Five Finger Death Punch kiggede forbi – igen – mens andre gav udtryk for, at de hellere ville tisses direkte i munden af en syg ko end at opleve Ivan og co. på Refshaleøen.

På baggrund af disse reaktioner og denne anmelders apati med hensyn til både 2023- og 2024-lineuppet er vi nu klar med endnu en liste med internationale bands – dog denne gang med bands, som Copenhell burde booke, men næppe gør.

Moonspell

Måske nok det mest succesfulde metalband fra Portugal og et band med en utroligt varieret diskografi med noget for enhver smag, om det så er pseudoblack, gotiske ballader, melodød med industrialelementer eller noget helt fjerde. Med 13 albums og en karriere, der spænder over tre årtier, er det nærmest uvirkeligt og ufatteligt, at Fernando & co. endnu ikke har været forbi Refshaleøen, for kom ikke og sig, at folket ikke ville elske at skråle med på klassikere som ”Opium” eller ”Alma Mater”!

Rotting Christ

Hvad bands som Mayhem og Darkthrone var for den norske metalscene, var Rotting Christ for den græske. Tollis-brødrene er en grundpille i Middelhavets metalverden, et fantastisk liveband og en evig kilde til inspiration blandt nye bands. Med sin helt egen blanding af black, folk, død og thrash er Rotting Christ en institution i metalverdenen, og det er tenderende kriminelt, at de græske hoplitter ikke har brændt Copenhell ned til grunden endnu. Ydermere kan bandet i år fejre sin 35-års fødselsdag, og de udgiver endda et nyt album i første kvartal af 2024 – oplagt booking, Copenhell!

Kanonenfieber

Siden debutalbummet Menschenmühle  fra 2021 er det kun gået én vej for tyske Kanonenfieber, og det er nach vorne! De ukendte soldater har med deres militante og kulsorte krigsmetal skabt fans verden over, og de har da også allerede spillet hele tre gange i Danmark. Men hvor de er at finde på større festivaler rundtomkring i resten af Europa, må de se sig hensat til at spille steder som Vega og Stengade herhjemme. Ikke at der er noget galt i det – men med et show, der efterhånden ligner en blanding af Sabaton og Rammstein, så fortjener denne kampbataljon at komme på de store scener her i landet.

Anaal Nathrakh

Få bands formår at blande knogleknusende grindcore, black metal og galgenhumor som Anaal Nathrakh. Duoen er et legendarisk orkester, og mange fans af de mere ekstreme genrer fik næsten hjerteflimmer, da bandet annoncerede, at de ikke rigtigt vidste, om de gad lave musik eller spille længere. Heldigvis skiftede de mening, og nu kan man finde dem på diverse festivaler rundtomkring i Europa. Men er de at finde på Copenhells 2024-plakat? Nix. Ydermere er det snart 11 år siden, at bandet valgte Roskilde over Copenhell, så come on, Anaal, I skylder sgu en!

Triumph of Death/Triptykon

Hvis ikke Tom G. Warrior i tidernes morgen havde samlet en guitar op og råbt ”Ugh!” ind i den nærmeste mikrofon, så havde ekstremmetallens verden set meget anderledes ud. Manden med tophuen og eyelineren er intet mindre end en essentiel figur og en legende, hvis musik har præget både dødsmetallen, blackmetallen og sågar thrashmetallen siden start-80’erne. P.t. er Warrior på tour med både Hellhammer-tributprojektet Triumph of Death og med Triptykon; der er endda festivaler, der har begge navne på plakaten, men Copenhell er ikke en af dem – af uransagelige årsager.

Cattle Decapitation

Et band, der ikke just er bange for at sige sin holdning til menneskeheden højt og ligeledes et af de bands, der har været med til at gøre deathgrind-genren mere folkelig gennem årenes løb. Trods dette, samt at bandets lyd er blevet mere melodisk og (relativt) afdæmpet, har kvintetten fra Californien stadig ikke været et smut forbi Refshaleøen, og det til trods for, at det måske endda kunne være med til at booste salget af veganske varer – win/win lige der! Ganske vist spiller de i Pumpehuset senere i år, men den slags petitesser bør vi absolut se igennem fingre med!

Fleshgod Apocalypse

Fleshgod Apocalypse har faktisk ikke spillet på Sjælland, siden de indtog Loppen i 2017. De skulle have spillet på Beta i 2018, men den koncert blev aflyst, eftersom de fik stjålet alt deres grej aftenen før i Malmø – ergo må det være på tide, at de kigger forbi igen! Ydermere besidder de symfoniske dødsmetallere en finesse og panache, som Copenhell – helt generelt – trænger til. Bandets diskografi er noget nær fejlfri, og kom ikke og sig, at det ikke ville være en fornøjelse at brøle med på numre som ”The Fool”, ”Fury” eller ”The Violation” – måske vi endda kunne være så heldige, at italienerne spillede deres bedste nummer hidtil, nemlig ”A Million Deaths”?

1914

Dette ukrainske orkester skulle egentlig have spillet en række koncerter her til lands sammen med Livløs, Konvent og (0), men det satte Putin en effektiv stopper for. Men nu ser det ud til, at bandet har fået tilladelse til at forlade Ukraine for at spille enkelte koncerter rundtomkring i Europa – her er Copenhell oplagt. Dels fordi 1914 er et eminent orkester, dels fordi bandets seneste udgivelse var et mesterværk, dels for at vise støtte til Ukraine – og slutteligt for at pointere, at Ukraine altså har andre bands at diske op med end Jinjer.

Cult of Fire

Tjekkiske Cult of Fire er nok ikke det mest kendte band nogensinde, men det til trods er deres ayurvediske atmo-black noget for sig, ligeså er deres sceneshow. De skulle faktisk have spillet på ALICE i både 2020 og i 2022, men dette satte covid-19 en stopper for – ergo ville dette være endnu et scoop fra Copenhells side. Derudover er det hverken et tilfælde eller for sjov, at Cult of Fire er at finde på en række andre europæiske festivaler sommer efter sommer.

Dethklok

Dethklok er måske nok dødsmetallens svar på Spinal Tap, men den humoristiske tegnefilm til trods så holder bandets musik 100 %. Men i og med at blandt andre Gene Hoglan er med, så er det ikke så sært. Efter en ti år lang pause fik Brendon Small endeligt grønt lys til at lave endnu en sæson af serien, hvilket derfor også betød, at der kom en ny plade. Bandet har endnu aldrig spillet i Danmark, og de er da heller ikke det mest turnerende band nogensinde, men ser man efter, så er de da at spotte på diverse festivaler rundtomkring her i 2024 – så igen: oplagt booking, Copenhell!