Wolves In The Throne Room - Primordial Arcana

Primordial Arcana

Genrer:Atmospheric Black Metal, Folk Rock
Antal numre:7

Brugervurdering: 1/10 baseret på 1 stemme.

Wolves in the Forest

Når der bliver sagt ”black metal”, tænker folk oftest Norge og måske to-tre andre lande som Polen eller Sverige, og så er den kirke nedbrændt. Men det er ikke helt fair, for den nordamerikanske black metal-scene har kronede dage med bands som UADA, Panzerfaust, Ghost Bath, Panopticon, Goatwhore, og så – naturligvis – Wolves in the Throne Room. Ingen af disse bands er decideret nye, men den amerikanske black metal-scene er først nu ved at få den opmærksomhed og anerkendelse, som den absolut har krav på. Primordial Arcana er bandets syvende album, og stilen er fortsat atmosfærisk black metal med fokus på naturen og dens mange aspekter – så find den lodne sweater og de gode vandrestøvler frem, for nu skal vi i skoven!

Sansemetal

Den amerikanske trio har alle dage spillet en særdeles lettilgængelig form for black metal. Man fristes næsten til at sige, det er en ”light”-version af genren. Der er masser af lange, atmosfæriske og episke passager, som kunne være taget ud af soundtracket til ”Vikings” eller ”Game of Thrones”. Så når det kommer til at bygge en storslået stemning op, ved Wolves in The Throne Room udmærket, hvordan man gør det. Spørgsmålet er bare, om de ved, hvordan man gør andet? For når hvert nummer skal have episke passager, så bliver slutresultatet det modsatte. Hvert nummer arbejder ud fra den samme formel og består cirka af 50 % black, og 50 % trylle-rylle-skovmusik med lejrbålsinstrumenter og dyrelyde. Det fungerer egentligt fint, men det bliver hurtigt ensformigt og dybt forudsigeligt.

Bandets styrke bliver derfor også deres svaghed, for deres atmosfæriske elementer er så overbevisende, at man konstant ender med at zone ud og derfor taber fokus. Jeg var nødt til at høre numrene igen og igen for at kunne danne mig et overblik over de enkelte numre samt få et overblik over hele albummet. Måske Primordial Arcana ville fungere bedre, hvis man lyttede, alt imens man gik igennem en dunkel nåleskov en mørk og kold efterårsaften? For musikken kan da absolut noget, og de lange, melodiske og atmosfæriske passager er da både effektive og smukke, men ens lænestol er simpelthen bare ikke det rette klima til musikken. Det er musik, der kræver, at ens andre sanser også kommer i spil.

”Masters of Rain and Storm”, “Primal Chasm (Gift of Fire) og “Mountain Magick” er dog alle udmærkede numre og eksempler på, at det – til tider – lykkes bandet at mixe sine to verdener. Her bliver skovlydene aldrig for dominerende, og samtidig giver metaldelen plads til skovens dybe, stille ro. I den helt anden grøft har vi dog et nummer som ”Eostre”, som blot er lyden af en rindende bæk og et keyboard, der plimrer – novra!

Gå nu hjem, Miraculix

Atmosfærisk black metal er ikke just noget nyt koncept, og der findes allerede utallige bands, der elsker at boltre sig i den genre. Spørgsmålet er derfor, om Wolves in the Throne Room tilføjer scenen noget nyt med Primordial Arcana? Nej, må være det ærlige svar. Nok har deres druide-metal en hel del charme, men for hver god ide er der en tilsvarende dårlig på albummet. Resultatet er derfor en halvkedelig og letfordøjelig omgang skovmuzak, der hverken er fugl eller fisk.

1. Mountain Magick
  2. Spirit Of Lightning
  3. Through Eternal Fields