The Wizards - Full Moon in Scorpio

Full Moon in Scorpio

Spanske retro-rockere har læst på lektien

Rock som da far var dreng

The Wizards spiller retro-rock. Lidt mere specifikt så spiller de 70’er-inspireret hard rock, bruger twin-harmonier på mange af deres riffs og lyder ret meget som Black Sabbath. Lyder det bekendt? Ja, for pokker! Man kan nemlig ikke slå en skid efterhånden uden at falde over et nyt retro-band. Det er bestemt ikke dem alle, der er lige gode, men bare rolig. The Wizards har nemlig lavet en rigtig fed plade med masser af groovy old school rock.

Meget mere end generisk hyldest

Den spanske kvintet, vi her har med at gøre, benytter sig af alle de kendte tricks; de føromtalte twin-harmonier bliver flittigt brugt, og de simple, men fandens effektive, riffs er det, der danner rammen om størstedelen af pladens otte skæringer. Full Moon In Scorpio, som bandets nyeste og andet album hedder, skiller sig dog ud på en yderst positiv facon, og den er, at referencerne ikke udelukkende trækker på Black Sabbath, som det er tilfældet med så mange andre bands fra samme hylde. Nej, The Wizards formår nemlig på allerfornemmeste vis at inddrage elementer fra mange flere navne, uden at lydbilledet kommer til at fremstå proppet. Normalt ville undertegnede sige noget i retning af “less is more” eller “for mange kokke…”, men ikke i dette tilfælde. Full Moon In Scorpio sender mange nik i retning af Blue Oyster Cult, Iron Maiden, KISS, Thin Lizzy, Pentagram og Deep Purple udover de selvfølgelig åbenlyse henvisninger til Black Sabbath og Judas Priest. Man skulle tro, at pladen ville være noget forbandet rod, men det er den absolut ikke – det er simpel, smuk og yderst anbefalelsesværdig rock, der får hele stuen til at gynge.

Ydermere er sanger Ian Mason en fornøjelse at lytte til. Nok er hans sangstemme og tekniske evner ikke i verdensklasse, men hans tykke og mørke stemme, der i øvrigt leder tankerne hen på en ung Danzig, er enormt dragende og passer perfekt til resten af lydbilledet.

Retro-rock på højt niveau

Jeg skal indrømme med det samme, at jeg forud for første gennemlytning af dette album var lettere opgivende og fordomsfuld. Endnu et retro-band. Har vi ikke lidt for mange af dem snart? Jo, det har vi absolut. Men hvor er jeg dog glad for, at The Wizards tog mig på sengen og viste mig, at der mellem alle fejlskuddene af og til findes guld. Full Moon In Scorpio er på ingen måde nytænkning. Men det er meget mere end de sædvanlige Sabbath-hyldester, man sædvanligvis finder i retro-skuffen. Det er medrivende, vellydende og groovy som bare fanden. Enjoy!

1. Avidya
  2. Calliope (Cosmic Revelations)
  3. Odinist