For the Win - Heavy Thoughts

Heavy Thoughts

Officiel vurdering: 4/10

Blandingen af pop-punk og metalcore er ikke det nye sort

Endnu en...

Amerikanske For The Win er ikke umiddelbart et band, som de fleste metalhoveder kan nikke genkendende til. Det skyldes med stor sandsynlighed deres vovede og meget umage blanding af metalcore og pop-punk, som kræver en del tilvænning for at kunne nydes. De er netop nu aktuelle med deres andet album Heavy Thoughts, der er meget i tråd med debuten More Than You Know.

Kedelig kobling

Det kan som regel være svært at skulle beskrive et bands stil – især hvis det pågældende band ikke rigtig minder om noget, man kender. Dog er det i tilfældet For The Win ret ligetil. Det er ganske simpelt en 50/50-blanding af pop-punk som den slags, der udgør soundtracks til diverse lidt ældre ungdomskomedier som f.eks. American Pie og She’s All That, og så metalcore, præcis som A Day To Remember spiller det. Virkelig? Ikke noget personligt præg eller eksperimenteren med noget helt fjerde? Nej. Ikke det fjerneste.

Fra albummets første skæring, “Us Versus Them”, spyttes de lettere intetsigende, generiske og ensformige numre ud i en lind strøm, indtil pladen slutter 37 minutter senere. Okay, pladen er rigtig godt produceret, bandet er velspillende, og forsanger Kyle Christensen synger glimrende. Selvom han til tider lyder umiskendeligt meget som Jeremy McKinnon. At være inspireret af sine forbilleder er fint nok. Men bevidst at gå efter en lyd, der er præcis den samme som idolernes, er for meget af det gode. Og sådan forholder det sig desværre her. Hele tiden veksles der frem og tilbage mellem A Day To Remember-metalcore og bløde college-rockede floskler. Alt imens teksterne fremføres så banalt, at de nærmest kan gættes på forhånd.

Når to verdener ikke kan forenes

Vi har hørt det hele før; både metalcore- og college-/pop-punk-elementerne. Men blandingen af de to stilarter er ærligt talt ikke særlig vellykket og kræver tilvænning, før lytteoplevelsen bliver bare nogenlunde. Et par af numrene, deriblandt føromtalte åbningsnummer, har lidt ørehænger over sig, men bemærkelsesværdigt interessant eller langtidsholdbart bliver det aldrig.
Hvis For The Win kunne beslutte sig for enten det ene eller det andet, ville de gøre sig glimrende som enten et A Day To Remember-coverband eller som et partyband på enhver amerikansk high school. Blandingen af de to verdener må dog være for de få, der synes, at lige netop denne vekselvirkning giver rigtig god mening. Det synes jeg umiddelbart ikke. Heavy Thoughts er et interessant forsøg på noget unikt, men heller ikke mere.

1. Us Versus Them
  2. G Series
  3. All or Nothing