Vulture Vibe - Temptation

Type:EP
Genrer:Hard rock, Rock'n'roll
Antal numre:4

Den gamle opskrift

Aarhusianske Vulture Vibe kan snart fejre toårsjubilæum, og nu er de klar med debut-ep’en Temptation. Trioen spiller rock ’n’ roll som i gamle dage – men i en dugfrisk og moderne indpakning. Langt hen ad vejen fungerer kombinationen, men særligt én ting kræver tilvænning. Det vender vi tilbage til.

En genkendelig lyd

Temptation er en virkelig velproduceret plade. Med Sonne Studios i ryggen er Vulture Vibe nået frem til en varm og bombastisk lyd, der på alle måder klæder bandets udtryk. Her er store armbevægelser, selvsikkerhed og sjæl for alle pengene.

Musikken er – meget typisk for genren – riffbaseret, men Vulture Vibe har en tvist: Trods solidt guitararbejde er det nemlig vokalen, der stjæler opmærksomheden. Frontmand Mads Bendixen er uden tvivl en dygtig herre, men hans sangstil er… speciel. Den indlevende vokal kan simpelthen ikke overhøres. Det er, som om ordene sidder fast i munden af Bendixen, og man skal dæleme lytte godt efter for at høre, hvad han egentligt synger. Det er både godt og skidt at anvende en så karakteristisk vokal; bandet har sin egen lyd, men nogle lyttere giver sikkert op, inden ep’en er omme. Undertegnede synes dog, man skal give Vulture Vibe en chance. Der er sjæl i stemmen, og den passer udmærket ind i trioens samlede stemningsbillede. Nok om det.

De enkelte numre hænger ligeledes fint sammen. Der lægges hårdt ud med titeltracket ”Temptation” – en dejlig omgang bluesy rock. Energien er skruet op på maks., et lækkert guitarriff binder sangen sammen, og det hele oser bare af attitude. Sådan, drenge! På ”Naked Light” går det en anelse langsommere, og en soul-side titter frem. Dette udtryk behersker trioen også, og nummeret er ganske velfungerende. Mere ambivalent bliver det på ”Used to Be”. Akkompagneret af stille guitar får vi en flot og øm vokal fra Bendixen, men det er desværre næsten umuligt at høre store dele af teksten. Det ødelægger lidt af oplevelsen. På sidste skæring, ”Wicked Child”, forsøger bandet at skabe en gedigen soul-rocker. Resultatet er jævnt, men også en smule ordinært.

Vulture Vibe har en selvsikker og veldefineret lyd, men er ikke for alle. Man skal holde af den meget særegne vokal – for den fylder rigtig meget i trioens univers.

1. Temptation
  2. Naked Light