Venom Inc. - Avé

Avé

Genrer:Heavy Metal, Death metal

Brugervurdering: 6/10 baseret på 1 stemme.

Venom: to sider af samme sag

Det engelske metalband Venom bliver set som giganter inden for ekstrem metal. Denne legendestatus har de opnået på grund af deres rebellion imod den polerede, glamourøse og stadiumrockprægede bevægelse, vi i dag kalder for New Wave of British Heavy Metal, der fandt sted i slut-70’erne indtil start-80’erne. Bands som Iron Maiden, Diamond Head og Def Leppard satte en ny standard for heavy metal med imponerende spilleevner, melodiøse kompositioner og unægtelig scenekarisma.

Venom, der bestod af Cronos (vokalist/bassist), Mantas (guitarist) og Abaddon (trommeslager), udgav som modreaktion til denne bevægelse to legendariske plader: Welcome To Hell i 1981 og Black Metal i 1982. Disse plader skabte grundlaget for aggressiv, ekstrem og satanisk metal. Dette grundlag har inspireret bands lige fra Slayer over Metallica til Celtic Frost og Mayhem. Indbyrdes strid resulterede dog i, at bandmedlemmer i en længere periode kom og gik. Cronos er den eneste person, der har været med hele vejen. Næsten… I 2015 genforenedes Mantas, Abaddon og Tony ”Demolition Man” Dolan, nemlig under navnet Venom Inc., som nu er klar med deres debutplade, Avé. Kan Venom Inc. leve op til den legendestatus, Venom har opbygget gennem årene, på lige fod med Cronos’ Venom, der også er aktivt?

Rendyrket satanisk rock ’n’ roll

Det skal ikke være en hemmelighed, at Venom ikke er det teknisk dygtigste band. De er blevet kritiseret for at mangle tekniske færdigheder på instrumenterne. Deres indflydelse på metalverdenen finder man derimod i deres attitude, fokus på hastighed og musikkens ondskab. Denne Venom-ånd lever i den grad videre i Venom Inc. og kan tydeligt høres på Avé. Man kan på den måde ikke ligefrem kalde den for en ”progressiv” eller ”nytænkende” plade. Hvis man forventer et banebrydende album, der ændrer metalverdenen, som vi kender den, forstår man ikke, hvad Venom Inc.-konceptet går ud på. Venom Inc. er specialiseret i at skabe simpel, men rendyrket satanisk rock ’n’ roll, der får en til at headbange.

Sangen, der sparker albummet i gang, ”Avé Sathanas”, demonstrerer Venom Inc.s loyalitet over for deres stærke sider. Det gennemgående riff er ondt, og trommerne lægger et solidt og langsomt groove. Demolition Mans bas falder lidt i baggrunden, men skaber en god bund for sangen. Hans vokal er det, der hæver niveauet for sangen og hele albummet generelt. Cronos’ vokal på de tidligere Venom-plader var et forstadie til det, vi i dag kender som growling; hans stemme var ukontrolleret og manglede det sidste skub for at blive fuldkomment gennemtrængende.

Tony Dolans vokal er derimod kontrolleret, og man kan høre, at han har ”growlet” i mange år. Det er ikke fordi, vi taler vokal på Chris Barnes-niveau, men der er en fed grus i hans stemme, der passer perfekt i det genremæssige grænseområde, som Venom Inc. spiller i. Selv en sang som ”Dein Fleisch”, der måske kan ses som en discountversion af Rammstein, bliver redet af Tonys brølende vokal.

Mantas’ guitarriffs er lige så dødbringende, som de altid har været, og man kan høre, at han med årene er blevet en dygtigere guitarist. Guitarsoloen på ”Metal We Blood” viser en mere melodiøs side af Mantas sammenlignet med mange af soloerne på Welcome To Hell og Black Metal, der er tydeligere præget af rock/blues i deres simplicitet. Så her er der helt klart sket en musikalsk udvikling.

Lever Venom Inc. op til Venoms kultstatus?

Avé har den djævelske stemning, som man kan forvente af en Venom-plade. Ser man bort fra, at Cronos ikke spiller på pladen, er Avé det tætteste, man kommer på den klassiske Venom-plade. Det eneste, der trækker albummet ned for mig, er, at sangene godt måtte have været et par minutter kortere. Nogle af sangene varer op til otte minutter, hvor man sagtens kunne nøjes med tre eller fire minutter uden at reducere sangenes kvalitet. Jeg har også på fornemmelsen af, at trommerne er computerprogrammerede. De lyder en anelse syntetiske og uorganiske, hvilket er lidt ærgerligt, når man ved, at Abaddon stadig sagtens kan sit kram til live-optrædener. Udover det er Avé en god debut at lægge ud med. Den har old school Venom-ånden, men den har også spor af musikalsk udvikling, der kommer af mange års erfaring siden 80’erne. Det er ikke en decideret Black Metal Pt. 2, men det er heller ikke helt fjernt fra, hvad Venom altid har stået for.

1. Ave Satanas
  2. Forged In Hell
  3. Metal We Bleed