V/A - Fenriz Presents... The Best Of Old-School Black Metal

Fenriz Presents... The Best Of Old-School Black Metal

/ VME · Udkom

Genrer:Rock, Hardcore
Spilletid:60:10
Antal numre:16

Det kunne vist ikke være mere passende, at denne sampler er sammenstillet af Fenriz, som er en af de personer der med Darkthrone har været involveret længst i den nutidige Black Metal, som opstod i starten af halvfemserne. Hovedvægten af opsamlingens numre stammer fra den første generation af de bands som var med til at skabe det vi i dag opfatter som Black Metal. Bands som Mercyful Fate, Sodom og Bathory har musikalsk ikke så meget tilfælles men alligevel anses de for at være nogle af de bands der var med til at definere den sataniske Heavy Metal i midtfirserne. Derudover er der bands som Nattefrost (Sluts Of Hell) og Aura Noir (Blood Unity) med her, som man ikke ville mene har haft stor indflydelse på scenen, men som alligevel har meget til fælles med genrens tidlige eksponenter. Fra Black Metallens barndoms år finder man på skiven ofringer fra Mercyful Fate (Evil), Destruction (Curse The Gods), Hellhammer (The Third Of The Storms, Sodom (Burst Command Till War), Bathory (Dies Irae) og Celtic Frost (Dawn Of Megiddo) og selvfølgelig Venom (Warhead). Alle disse bands er kendt for at have lavet pionerarbejdet indenfor genren, men heldigvis har man også gjort plads til mere obskure bands fra den tid, som ungarske Tormentor med deres "Elizabeth Bathori" som jo blev coveret af Dissection og de italienske smadrefreaks fra Bulldozer med den rockede "Whiskey Time". Fra den senere generation har man valgt Samael (Into The Pentagram), Burzum (Ea, Lord Of The Depths), Sarcofago (Satanic Lust) og Mayhem klassikeren "The Freezing Moon" her i versionen med Dead på sang. Har man brug for et overblik over hvad der kaldes for "rigtig" gammeldaws Black Metal, er denne plade et udmærket køb, men for inkarnerede Black Metal freaks er her nok intet nyt under den frysende måne.