Urkraft - A Scornful Death

A Scornful Death

Genre:Melodisk Death Metal
Spilletid:35:32

Brugervurdering: 7/10 baseret på 1 stemme.

Ny vinyl med lagret melo-død

I foråret 2019 gjorde Urkraft comeback med albummet Our Treacherous Fathers. Her på siden fik albummet mange pæne ord med på vejen, og Urkraft fik i den grad bevist, at de stadigvæk kan deres kram. I forbindelse med gendannelsen af bandet blev det besluttet at genudgive deres tredje fuldlængde album A Scornful Death på vinyl. Albummet blev i første omgang givet væk som download via bandets hjemmeside i forbindelse med opløsningen, der kom i kølvandet på færdiggørelsen af A Scornful Death. Spørgsmålet er nu, om den lidt ”hemmelige” plade så er noget, man også bare må have stående hjemme på hylden?

Skarpskåret metervare i en uhyggelig god produktion

Er du til melodisk dødsmetal med elementer fra både thrash og core, så er svaret et utvetydigt ja. Urkraft har i den grad fat i den lange ende, og det kan godt være svært at forstå, at et band går i opløsning umiddelbart efter færdiggørelsen af et album som dette, for produktionen er virkelig god. Der er en rigtig god balance mellem de to guitarer, der fræser rundt på gribebrætterne. Vokalen, sunget af Thomas Vejlgaard Strømvig, har mange kvaliteter. Særligt når han bevæger sig rundt i de lidt dybere skrigende passager, hvor ens tanker henledes på Randy Blythe fra Lamb of God. Bassen og trommerne har en virkelig god lyd, der sammen med de to guitarer og vokalen gør Urkrafts energiudladning troværdig.

Man skal lige i gang på åbningsnummeret ”The Power to Crucify”, der ikke er pladens stærkeste. Men så kommer ”Fed to Dogs”, som er et af de numre, der skiller sig ud. Sangen begynder med et primalskrig, der får jorden til at åbne sig, og man stirrer direkte i afgrunden. Samtidigt bliver der tændt op under en seriøs omgang blastbeats, der sætter fart og stemning for de lige knap tre minutters ren galskab. En virkelig stærk skæring, der sammen med sangene ”Ghost08” og titelsangen ”A Scornful Death” skiller sig positivt ud. ”Ghost08”, som også må siges at være pladens hit, har et meget fængende og letgenkendeligt guitarriff i omkvædet, der i kontrast til resten af nummeret får samlet alle enderne til et hele.  ”A Scornful Death” har nogle fantastiske riffrundgange og temposkift, som gør sangen alsidig og bevarer energien i de lige knap seks minutter, der er spilletiden. De resterende sange på pladen minder meget om hinanden. De er ikke dårlige, på ingen måde, men de er meget ens i udtrykket, og man har som lytter svært ved at skille dem fra hinanden.

En solid omgang melodisk død

Urkraft har udgivet et virkelig solidt album. Produktionen sidder lige skabet, og der er masser af lir til dødsaficionadoerne. Sangene er selvfølgelig ikke helt ens, men der er meget af det samme.  De er svære at adskille fra hinanden, og man sidder lidt med fornemmelsen af at have hørt fire sange, hvoraf tre er virkelig godt skåret, og en er meget lang og en lille smule ensformig. Men arbejdet og håndværket er solidt, og vi hilser Urkraft velkommen tilbage. Både på scenerne rundt om i landet, men så sandelig også på grammofonen hjemme i stuen.

1. The Power to Crucify
  2. Fed the Dogs
  3. The Prophet and the Rose