Trauma - Archetype of Chaos

Archetype of Chaos

Genrer:Death metal, Death metal

Det polske dødsmetalband Trauma har eksisteret siden slutningen af 1980'erne, men er først begyndt at udgive albums i midt-halvfemserne. Deres nye album har en af den slags titler, man helst skal udtale med knyttet næve og let bøjet albue: "Archetype of Chaos". (Det samme gælder flere af sangtitlerne, f.eks. "Cortex Deformation" og "Destruction of the Demented World".) Musikken er velproduceret, teknisk habil dødsmetal med dyb growl, monstertighte (og ofte temmeligt hurtige) dobbeltpedaler, der snuser til hælene på Divine Heresys trommeslager, lejlighedsvise grindede pasager og et let maskinelt lydbillede, der får mig til at tænke på f.eks. Fear Factory, hvilket understøttes af til tider elektronisk klingende baggrundslyde (mest på starten af albummet). Et andet band, jeg får associationer til, er de australske The Amenta (især på deres album "Occasus").

Til tider får man lige fornemmelsen af nogle progressive ambitioner, f.eks. de orientalske harmonier i starten og undervejs på nummeret "The Truth Murder" eller de alternative flerstemmige leads sidst på "Portrait of the Lies", men ellers er Traumas musik fuldstændig lige ud af landevejen uden nogen overraskelser, med de samme gamle genretypiske akkorder, men samtidig med et pågående drive, der får de tre kvarter til at føles relativt hurtigt overstået, især hvis man har albummet kørende i baggrunden. "Archetype of Chaos" er ikke noget vigtigt værk, men kan man leve med den ensformige growl og et musikalsk univers, hvor afvekslingen næsten udelukkende ligger i rytmernes skiftende underdelinger, er Traumas nye skive et o.k. produkt.