Down the Rail

Genre:Hard rock

Officiel vurdering: 3/10

Brugervurdering: 4/10 baseret på 1 stemme.

Nordjyske debutanter skuffer fælt

I Danmark skyder de rockbands

“Jeg har skudt et helt rockband… Det har jeg altid drømt om! Nå, men der er også masser af dem”. Således, eller i hvert fald i den boldgade, lyder citatet fra Arvid, hovedpersonen i I Kina spiser de hunde, efter han har likvideret et helt band i deres øvelokale. Manuskriptforfatter Anders Thomas Jensen havde allerede dengang i 1999 fat i noget. Selvfølgelig ikke at man bare skal skyde tilfældige bands efter forgodtbefindende, men snarere at der findes alt for mange rockbands, og at flere af dem sagtens kan undværes.

Ovenstående citat kom jeg i tanker om, da jeg sidste år hørte det aalborgensiske hardrockband TooSober første gang. Mit førstehåndsindtryk var, at der var tale om klassisk læderklædt bodegarock i Big Fat Snake-klassen, og efter at have hørt deres første langspiller, debutpladen Down The Rail, har jeg, mere eller mindre, fået det bekræftet.

Fem jævne og fem svipsere

Oppe i det nordjyske har kvintetten TooSober en ganske pæn fanskare. Deres koncerter er velbesøgte, og flere klip fra YouTube viser, at der er rigtig godt gang i den, når de spiller op til dans i cementens hovedstad. Men det er desværre ikke alle bands med succes på diverse livescener, der kan omsætte det gode flow til gode pladeudgivelser. Og det er TooSober et glimrende eksempel på.

Down The Rail indeholder ti numre, hvoraf de fem har været udgivet som singler i løbet af 2021. Og det er klart disse fem, der er pladens stærkeste numre, selvom de aldrig for alvor bliver rigtig spændende. “This Town” og “Heaven For A Night” hænger nogenlunde ved i ens bevidsthed efter endt gennemlytning trods en utrolig uinspireret guitarsolo i sidstnævnte. “One Drop” og “On Fire” er ligeledes ok uden at være prangende, og “Memories” er en klassisk røvballepowerballade, der nok skal få en svigermor eller to til at forelske sig i forsanger Thor Kold og hans anstrengte, forcerede og sært fraserede ‘whisky og smøger’-vokal. Magen til valbyengelsk skal man lede længe efter, og det falder ikke lige heldigt ud på alle numre. Faktisk er det kun på “One Drop”, at han lyder rigtig godt. Måske fordi han her synger med noget, der lyder som hans egen stemme og ikke en påtaget bodegavokal.

Pladens resterende fem skæringer er desværre en værre omgang rod på flere planer. De fem førnævnte singleudspil er, trods den jævne musikalske kvalitet, ret velproducerede, men det er bestemt ikke tilfældet med pladens øvrige numre. Derudover virker kompositionerne usammenhængende, ustrukturerede og forhastede, som var de skrevet med pistol for panden, og er, ærligt talt, ikke særligt gode. I særdeleshed er det “18” og “Suzie”, der er frygteligt banale, mens “Never Gonna Find Me” lyder som noget, en flok efterskoleelever har indspillet i en brandert. Og hvad er der galt med trommerne? De lyder decideret forkert flere steder. Guitaren er også underligt flad, og man fristes faktisk til at tro, at bandkassen har været tom, da resten af pladen skulle indspilles. Det er altså ikke så heldigt.

Er jeg for ædru?

Der er ingen, der skal skyde TooSober i deres øvelokale. Så ringe er de nu ikke. Men Down The Rail er bestemt ikke en plade, man kaster armene i vejret over. Dertil er den alt for usammenhængende og ufarlig. De fem gutter udgør muligvis et fremragende liveband, og jeg kunne godt forestille mig en fest uden lige, når der bliver fyret op for fadølsanlægget og serveret Gajol-shots, mens TooSober leverer soundtracket. Men som tidligere nævnt er det bare desværre ikke lykkedes dem at omsætte den energi til et godt album. Et par af skæringerne kan noget, og havde de fem singleudspil været samlet og udgivet som EP, havde det været en helt anden snak. Men det ændrer ikke på, at Down The Rail er en rodet, påtaget og forudsigelig omgang metervare, der er alt for generisk, når det er bedst.

1. Jackie Thorne
  2. One Drop
  3. 18