Thornium - Fides Luciferius

Fides Luciferius

Genre:Black metal

Denne udgivelse fra 2010, som er Thorniums 3. LP, har godt nok fået nogle negative anmeldelser med på vejen og er blevet dømt som værende et alt for poleret og forudsigeligt moderne black metal album.

Folkene bag disse anmeldelser er fans af black metal og har dermed forstand på genren, så de ved grangiveligt, hvad de snakker om. Jeg er ikke den store ekspert udi black metal (selvom jeg synes, der er meget black metal, der er godt og interessant), og i dette tilfælde er jeg egentligt meget glad for, at jeg ikke har samme ekpertise i genren, som de andre, der har anmeldt "Fides Luciferius", for jeg har ikke den samme negative lytteoplevelse af albummet.

Produktionen er ganske vist meget poleret, og specielt trommerne har en meget defineret lyd (der er sandsynligvis brugt trigger), men det er nu ikke noget, jeg har det store problem med, da konsekvensen er, at man meget tydeligt kan høre, hvad der foregår musikalsk. Men den klare produktion betyder selvfølgelig også, at der går en del atmosfære tabt.

Riffene afveksler mellem hurtige og primitive enstrengs-riff og riff, der indeholder lidt skingre og lidt dissonante akkorder, og ofte blandes disse to rifftyper, mens trommespillet er agressivt og kvasi-teknisk og karakteriseret af vanvittige blastbeats og hurtig dobbelt-stortromme samt lidt spøjse rundgange. Dette er måske lamt metervare moderne black metal for genrens eksperter, men jeg kan sagtens holde ud at høre på det, og dette kan måske indikere, at Thorniums "Fides Luciferius" er et godt udgangspunkt for folk, der er interesserede i black metal, men ikke er helt klare til de virkeligt kaotiske og dissonante musik, man kan støde på i denne genre.

Der er dog, skal det nævnes, at der er en del meget cheesy elementer på dette album, som oftest har form af talte ord i en dyb stemme henover pseudoatmosferisk musik, og så er jeg heller ikke stor fan af Thyphs hvæsende vokal, der lyder som en rasende monstermus med svensk accent - men samtidig så skal han have ros for at levere lyrikken, så man tydeligt kan høre ordene.