Tengger Cavalry - Cavalry in Thousands

Cavalry in Thousands

Genre:Nomadic Folk Metal

Officiel vurdering: 10/10

Ride now, ride now, ride! Ride for ruin and the world’s ending!

Tryk play. Luk dine øjne og tag en dyb indånding. Fornem de 100.000 ryttere og heste bag dig, mærk hvordan lugten af hest, tørret blod, sved og oliekogt læder blander sig i dine næsebor. Mærk hvordan adrenalinen stiger ved tanken om, at for hvert sekund, der går, kommer du nærmere de frodige og jadegrønne græslande, som dine forfædre er blevet nægtet adgang til i generationer. Men nu er det tid til hævn, tid til at vise, hvad århundreder med undertrykkelse gør ved et folk – et folk, der nu er samlet. Samlet, blodtørstige og eventyrlystne. Himmelfaderen er over dig, og Moder Jord under dig. Rid for dit folk, rid for din khan!

Det er denne sindsstemning, Tengger Cavalry ønsker at skabe med deres musik, og hold nu fast (i dit seletøj), hvor det dog bare virker!

New Noise

Tengger Cavalry – bandet, der symboliserer det frie liv som steppenomade i Mongoliet og den næsten mytiske mongolske horde under Genghis Khan. Et band, der beskriver deres egen lyd som ‘nomadic folk metal’, der er folk metal med traditionelle mongolske instrumenter og sangteknikker, mongolsk og centralasiatisk tematik samt et fokus på shamanisme og historiefortælling.

Deres frontmand, Nature Ganganbaigal, er at sammenligne med Dave Mustaine fra Megadeth (som han tilfældigvis er kæmpe fan af selv) i den forstand, at han kun ønsker at arbejde med de bedste og er et musikalsk geni, når det kommer til komposition og sangskrivning. Derfor besluttede han sig for, at i 2016 skulle alle deres gamle plader gen-mixes, så de matcher de nyere medlemmer samt den lyd, han mener, Tengger Cavalry bør have anno 2016. Det resulterede i, at pladen The Expedition fra 2013 kom tilbage under det nye navn Cavalry in Thousands, og resultatet var helt fantastisk. Sangene er de samme, og så alligevel ikke! Udover noget så basalt som at de simpelthen bare er produceret bedre, så er der nu et større fokus på de traditionelle instrumenter, såsom hestehårsviolinen (morin khuur), og den hæse black metal-vokal, Nature brugte, er nu totalt erstattet med strubesang, hvilket alt i alt er med til at massere ens hjernebark med det formål at bringe en ind i et audioinduceret Nirvana.

Straight from the horse’s mouth

Du har med stor sandsynlighed aldrig før hørt om Tengger Cavalry, ej heller nogensinde tænkt over, om ‘mongol-metal’ var det nye sort, eller om vi er ude i musik, der befinder sig på et falsk sted. Men hvis du er til Turisas eller Eluiveite, så er Tengger Cavalry nok også lige noget for dig. De er fortsat totalt ukendte i Danmark, men har været et hit i USA og Asien og er så småt på vej til Europa, fx spiller de i Norge til august ifm. Midgardsblot, og med lidt held kommer de da også forbi bitte Danmark. Ydermere har deres folk metal coverudgaver af fx Metallica, Motörhead, Rammstein og Megadeth skabt en del opmærksomhed, bl.a. da Motörhead og Dave Mustaine selv var ude at sige, at de var helt tossede med det – og hey, hvis Mustaine siger, at det er godt, så bliver det ikke meget bedre!

1. Are You a Cavalryman
  2. Cavalry in Thousands
  3. The Expedition