Sunken - Departure

Departure

Genre:Black metal
Spilletid:52:30
Antal numre:5

Fra Arescet til Sunken

Sunken er et dansk black metal-band, som er opstået fra askerne af bandet Arescet, der udgav demoen The Crackling of Embers i 2014. Overgangen fra Arescet til Sunken betød naturligvis nogle forandringer af deres lyd. Selvom The Crackling of Embers også var atmosfærisk, kastede den traditionelle black metal alligevel skygger på demoens elementer – lige fra de dystre melodier til den støjende lo-fi-produktion. Sunken er en helt anden historie. En historie, der bør udbredes til dig, der leder efter black metal med en ny kant. Sunkens debutalbum, Departure, er et vidunderværk, man ikke bør misse.

Når shoegazers spiller black metal

Departure drager lytteren med på en rejse ned til havets ubarmhjertige og kolde bund. De melodiøse, men deprimerende, guitarstrøg sætter en stemning, der vækker tomheden i lytteren. Man kan mærke vægten af bølgerne, der river en itu i takt med, at vokalerne skriger igennem, og trommerne blaster lydmuren i stykker.

Trommerne spiller dog ikke kun blast beats. Til forskel fra mange black metal-albums, især dem i den atmosfæriske ende af genren, får trommerne lov til at være livlige og varierede, hvilket skaber en stærk og velovervejet dynamik. Da sangene hver især er mellem 9 og 14 minutter lange, er trommernes dynamik – og resten af instrumenternes dynamik for den sags skyld – helt klart til albummets fordel; sangene undgår at blive kedelige i længden. Man bliver hele tiden ført til nye og spændende territorier, og der er ikke en sang, der får en til at kede sig. Hver gang bragende blast beats og buldrende guitarer blæser gennem højtalerne og ryster jorden, er der også et stille, til tider nærmest himmelsk, moment, som skaber en perfekt balance.

Sunkens lyd på Departure indeholder mere end bare black metal. Der er masser af elementer fra shoegaze, hvilket kommer af, at to af medlemmerne fra Sunken også spiller i et andet shoegaze-inspireret black metal-band: Møl. Det kan tydeligt høres på produktionen af Departure, hvilket jeg må sige giver en sublim tvist. Hvor black metal-albums tit har lo-fi-produktionsniveau og et tørt og ikke-raffineret lydbillede, er Sunken ikke bange for at skrue op for rumklangen på guitaren og lege med shoegaze-genrens himmelske fremgangsmåde, der bryder lydmuren.

Et nyt håb for dansk black metal

Sunkens Departure er et perfekt eksempel på, at black metal i 2017 er andet end skyggen af pionerer som Mayhem og Burzum. Dette album viser, at black metal er mere end sataniske klichéer, dårlig produktion og fortællinger om nordisk mytologi. Departure fortjener 9 ud af 10 kranier på grund af Sunkens unikke evne til at balancere de blødeste og ondeste sider af black metal. De har skabt et mesterværk inden for dansk black metal, som ikke skal overses.

1. A Solemn Initiation
  2. Void
  3. Sunken