Sunburst - Fragments of Creation

Fragments of Creation

Genre:Prog metal

Sunburst beviser med denne debut, at Grækenland har andet end ferie øer og Euro problemer.

Erfarne herrer er gået sammen

5 år har denne debut fra Sunburst været undervejs, men i de 5 år har bandet ikke ligget på den lade side, idet det er blevet til flere koncerter på div. festivaler og medlemmerne har også haft travlt med andre projekter. Her snakker vi bl.a. om bands som Paradox, Black Fate og Suicidal Angels. I Sunburst er der tale om 4 virkeligt erfarne herrer, som kan og vil noget med deres musik og dette kommer også til udtryk på deres debut "Fragments Of Creation".

Sunburst spiller op med de store på scenen.

Allerede da første nummer "Out Of The World" kommer ud af højtalerne sidder man og måber lidt, for sikke en fantastisk lyd og produktion Sunburst disker op med og der skal ikke mange sange til før man kan høre, at Sunburst vil spille op med de store og man kan som lytter lynhurtigt høre at de stilmæssigt minder meget om bands som f.eks Dream Theater, Kamelot og danske Pyramaze.

Størstedelen af sangene på "Fragments Of Creation" er domineret af hurtige og aggressive power riff og Gus Drax demonstrerer til fulde sine evner på guitar. Tag bare et par numre som "Symbol Of Life" eller "Beyond The Darkest Sun" hvor der lægges ud med en lynhurtig guitar solo og riff.

Guitaren på "Fragments Of Creation" er af højklasse og tager en med storm.

Men det er ikke kun guitarspillet som fungerer for Sunburst, trommerne er i en klasse for sig selv og passer perfekt ind i det samlede lydbillede. Der er fuld tempo på pedalerne og gryderne holdes i kog, og de pludselige temposkift lyder perfekt og udføres til perfektion. Også basguitaren og keyboardet er også godt spillende og gør det de skal, specielt keyboardet lyder ikke for dominerende.

På vokalsiden gør forsanger Vasilis det han skal og lidt til. Han synger tydeligt og klart, sange og tekster fremføres godt og de varierende tonelejer rammes som de skal, men her kommer Vasilis nok største problem ind i billedet, nemlig det at han synger ens på næsten alle numre, og det er lidt ærgerligt at vokalen gør det på de 10 sange som Sunburst giver os, for det ødelægger lidt det samlede indtryk som jeg sidder tilbage med.

Hvad skal der ske fremadrettet?

Der er ingen tvivl om, at Sunburst har lavet en rigtig god debut plade her og den fortjener en chancen hos alle powermetal fans. Men alligevel kommer min karakter "kun" op på 7 kranier og grunden hertil er enkel, nemlig at variationen mangler på vokalen og så mangler jeg et nummer eller to som bare er en ørehænger.

Men kan Sunburst få rettet op på disse små ting, så er denne anmelder i hvert fald stensikker på at der venter mange fantastiske oplevelser forude, og det kommer fra en som normalt ellers ikke hører powermetal - men med denne debut har Sunburst har nu åbnet en dør hos mig, til powermetallens univers og det vil den helt sikkert også gøre for andre.

1. Out of the World
  2. Dementia
  3. Symbol of Life