Stikkersvin - .​.​.​og de levede ulykkeligt og alt for l​æ​nge

.​.​.​og de levede ulykkeligt og alt for l​æ​nge

Genre:Black Metal/Punk

Brugervurdering: 7/10 baseret på 1 stemme.

Andres ulykke er måske lykken

Fra barnsben har vi alle hørt eventyr, hvor prinser og prinsesser lever lykkeligt til deres dages ende. Men hvor sandsynligt er det egentlig, at et ungt par i 2023 får dette eventyrlige livsforløb? Skilsmisseraten er mellem 40 og 50 procent, så der er stor risiko for at det lykkelige liv slet ikke bliver med hinanden. Boligmarkedet er heller ikke lige det fedeste i øjeblikket, inflationen er godt i gang med at farve samtlige drømme vantablack, og så er klimaet ved at nå dertil, hvor Holland kan blive det nye Atlantis, inden vi skriver år 2100. På den baggrund kan jeg da heller ikke fortænke danske Stikkersvin i at give fingeren til eventyret og kalde deres debutplade …og de levede ulykkeligt og alt for længe.

Regler er for tabere

Så nu hvor Stikkersvin vælger at gå i den stik modsatte retning af H. C. Andersen og kompagni, så giver det også mening, at de også spiller det diametralt modsatte af eventyrlig powermetal – nemlig punket, grimt og beskidt black metal i stil med Gabestok og Nyredolk.

Og ligesom Gabestok så lyder Stikkersvins debut også som noget, der er udklækket i hjernen af en patient på den lukkede afdeling, mens vedkommende kastede sten mod månen og i ren afmagt skreg et imponerende udvalg af profaniteter. Der bliver med andre ord ikke givet en millimeter for nogen genres regelsæt. ”Voldsom Troldom” og ”Forsvindingsnummer” åbner begge med glimrende rå og punket andenbølge-black, hvor hadet driver ad væggene, og knivstikkerierne lurer bag døren. Ud af ingenting kommer den episke doom væltende i al sin storladenhed, inden benene bliver taget på nakken igen. ”Millimetermanden” sniger et nærmest rock’n’rollet udtryk ind, og på ”Bondekarl” stikker det helt af. I et epos om en misdæder fra nabobyen vælter Stikkersvin rundt i kirkekor, hardcoreskrig, skramlet menneskefjendsk black metal og fængende rockriffs, hvor bandet overlegent viser, at så længe man har styr på, hvad man laver, så kan man tillade sig alt. Det ville nemlig være nemt at afvise Stikkersvin som et band, der bare tog den nemme udvej med simpel punket black metal. På ”Hovmod” viser kvintetten dog, at de sagtens ved, hvordan man skærer en seriøs gang norsk black metal. Iskolde riffs spidder dine trommehinder, mens blastbeatsne i al deres tordnende rabalder lægger en stabil bund, hvor synthflader, som påkalder den bidende frost under den stjerneklare himmel, skyller ind over lytteren.

Noget der dog af og til bliver belastende ved …og de levede ulykkeligt og alt for længe er lilletrommelyden og vokalens placering i mixet. Lilletrommen har Stikkersvin tydeligvis tyvstjålet fra et lokalt brutal død/slam band og smidt et viskestykke i, så blikdåsen lyder knap så metallisk. Og på vokalen lyder det til, at hvem end der stod for mixing har givet op. Yderlighederne er i starten af ”Forsvindingsnummer”, hvor vokalen er blokeret af en cementvæg, på ”Bondekarl” bliver man af og til skreget direkte ind i øret, og på resten af pladen er placeringen mere tilfældig end lottotallene. Vokalist Skvat har selvfølgelig også en alsidig stemme, men man må da kunne finde en middelvej, der fungerer bare nogenlunde.

Det er kun ustruktureret, hvis du ikke ved, hvad du laver

At det netop er på produktionen, at et punket black metal band skal fejle, virker en smule ironisk, men Stikkersvin virker trods alt også som et band, der nyder en god gang ironi. Om ikke andet så kan det virke nærmest paradoksalt, at så kaotisk musik, som kommer fra et band, der har så meget styr på, hvad de laver. Stikkersvins virvar af skramlet punk, iskold black metal, cool rock’n’roll og korsang stikker i alle retninger, men samtidig har …og de levede ulykkeligt og alt for længe en tydelig rød tråd og en lækker sammenfattet menneskefjendskhed.

1. Voldsom Trolddom
  2. Dagsløs
  3. Forsvindingsnummer