Sólstafir - Í Blóði og Anda

Í Blóði og Anda

Genrer:Black metal, Folk metal

Så er I Blodi Og Anda atter tilgængelig for de af jer, der aldrig nåede at få fingrene i et eksemplar af Solstafir's 2002-Debut album … I andre må selvfølgelig også gerne slå til!!

Solstafir er et temmelig unikt band, med rødder i Island. De har været på banen siden 1995, og spiller Black/Viking/Progressiv Metal. Musikken er ret melodisk og let, men tynges en del af vokalen, der er temmelig ekstrem – Rettere skinger og skrigende, hvilket kan være en udfordring at lytte til. I 2002 udgav Solstafir deres debut album, I Blodi Og Anda og efterfølgende kom Masterpiece Of Bitterness i 2005, Köld i 2009 og Svartir Sandar i 2012.

Gennemgang

I Blodi Og Anda var Solstafir's debut album, der udkom tilbage i 2002. Albummet blev revet væk og var udsolgt ret hurtigt. I november 2013 udgav Solstafir endnu engang I Blodi Og Anda via pladeselskabet Season Of Mist. Dog selvfølgelig med lidt ekstra lir i form af en ekstra cd med 10 Demo versioner fra årene 1997-98. De fleste numre er fra I Blodi Og Anda, men der er desuden de to numre "Piano Song" og "Undirheimalagid" at finde på "Demo skiven". På albummet I Blodi Og Anda får du de ni originale numre fra 2002-albummet, præcist som de blev leveret dengang. Der er altså ikke tale om genindspilninger, men en 1:1 genudgivelse. Der er dømt en times tid i selskab med de fire islandske originaler, især sanger Aðalbjörn Tryggvason, der med sin skingre, skrigende vokal er lidt af en udfordring for lytteren. Musikalsk er vi ude i klare og småskingre toner, der på trods af at være black-agtige, også er meget melodiske og lette. Til tider er vi ude i psykedeliske, hypnotiserende numre, som f.eks. "Ei Við Munum Iðrast", der er et ni minutter langt, skønt nummer med en hypnotiserende kontinuitet, især i form af bas og lækkert klaverspil. På nummeret "Bitch In Black" får man i øvrigt fornøjelsen af at nyde en mere dyb, growl-agtig vokal plus en lækker ren vokal, leveret af Kola Krauze fra bandet Dark Heresy, hvilket klæder Solstafir ekstrem godt.

Konklusion

Solstafir er et helt unikt band, der leverer fantastisk og fængslende musik. Vokalen kan være svær at fordøje, men tag et lyt til numre som "Bitch In Black" eller "Í Víking", og lad dig fortrylle! I Blodi Og Anda er et spændende album, der gennem de ni numre udvikler sig fra spændende til fantastisk, og det er helt forståeligt at albummet genudgives - Det fortjener det!

Læn dig tilbage og nyd nummeret Árstíðir Dauðans.

1. Undir Jokli
  2. I Blodi og Anda