Russisk dødedans med nye bjørnetænder
Slaughter to Prevail har aldrig været kendt for at gøre tingene halvt. Siden debutalbummet Misery Sermon fra 2017 samt opfølgeren fire år efter, Kostolom, har det russiske deathcoremonster sparket sig vej ind på metalscenen med en brutalitet og visuel æstetik, der balancerer mellem at være lige dele frygtindgydende og fjollet.
I centrum for det hele står frontmanden Alex Terrible. En mand, du nok allerede har stiftet bekendtskab med, hvis du er på sociale medier og har tendens til at doomscrolle dig ned i feedets sorte hul. Måske er du stødt på hans gutturale vokal, der er så voldsom, at den kan høres under koncerter, selv hvis han ikke bruger mikrofonen. Eller også er du måske faldet over hans nyopstartede boksekarriere med bare næver eller et af hans virale vokalcovers. Skulle det hele være gået din næse forbi, så har du muligvis set hans ikoniske maske, ofte guldfarvet, med enorme horn. En beklædningsgenstand, der har spredt sig blandt metalpublikummet med samme effektivitet som lus på en efterskole.
Nu er Slaughter to Prevail så tilbage med deres tredje album, Grizzly. En udgivelse, der forsøger at udvide deathcoreformlen med alt fra russisk folklore og nu-metal til gæsteoptrædener og teatralske mellemspil. Spørgsmålet er, om bjørnen stadig kan bide, eller om den er blevet for optaget af sit eget spejlbillede.
Ikke en bjørn i dvale
Albummets største styrke er det solide groove, som gennemsyrer mange af numrene. Det er for eksempel svært at sidde stille og holde nakkemusklerne i ro til "Russian Grizzly In America", der står som et af de stærkeste numre på skiven. Klassisk Slaughter to Prevail med et fængende omkvæd, brutalitet i hver en tone og den ondsindede vokal fra hr. Terrible. "Koschei" imponerer med en akustisk intro, stærk dynamik og et refræn, der virkelig sætter sig fast. Her formår bandet at kombinere deres tunge udtryk med mere melodiske elementer uden at miste intensitet. I den anden lejr så byder "Conflict" på mere hardcoreprægede elementer, men rammer præcist og effektivt.
Generelt er det netop, når bandet eksperimenterer lidt mere og gør brug af teatralsk opbygning i numrene, selvfølgelig uden at give køb på deres brutalitet, at albummet skinner. Numre som "Babayka" og "Viking" viser, hvordan de mere eksperimenterende elementer og bandets velkendte tunge energi kan forenes i noget, der både er genkendeligt og friskt. Ikke alle eksperimenter lykkes dog lige godt. "Banditos", som åbner skiven, starter lovende med symfoniske dele og et solidt rytmisk drive, men mister retningen undervejs, især med det uventede mellemspil i spansk/mexicansk stil. Det føles mere mærkeligt end spændende. "Behelit" og "Rodina" forsøger sig med mere afdæmpede udtryk, hvilket holdet slipper godt fra. Humoren har de stadig med sig, som især mærkes på nummeret "Lift That Shit", en rendyrket træningssang, hvilket hurtigt vækker lysten til at komme ned i centeret og løfte noget tungt.
Der er som nævnt også gæster med til bords hos de russiske bjørne. Ronnie Radke fra Falling in Reverse medvirker på "Imdead", et anderledes og eksperimenterende nummer, der trækker på nu-metal og Hollywood Undead-vibes. Radke leverer en solid indsats, men effekterne på hans vokal og den mærkelige opbygning gør, at sangen balancerer på kanten af det interessante og det forvirrende. Langt værre går det på "Song 3" med Babymetal, hvor deres karakteristiske vokaler bryder så meget med resten af udtrykket, at det næsten bliver en parodi. Nummeret havde faktisk fungeret bedre uden dem, men er i sin nuværende form udgivelsens svageste led.
Skarpe kløer, men usikre slag
Grizzly er en modig og til tider ujævn plade, hvor Slaughter to Prevail tør udfordre både genregrænser og egne fans. Når de balancerer deres velkendte brutalitet med de mere eksperimenterende dele rigtigt, leverer de nogle af deres stærkeste numre til dato. Ikke alle idéer lykkes dog, og enkelte skæringer mister helt retningen. Men udgivelsen viser en gruppe i kunstnerisk bevægelse, og dét i sig selv er en styrke. Udgivelsen er ikke perfekt, men den er spændende, udfordrende og en klar markering af, at Slaughter to Prevail er mere end bare breakdowns, growls og indhold på de sociale medier.