Skeletonwitch - Breathing the Fire

Breathing the Fire

Genrer:Thrash metal, Black metal
Spilletid:35.44

Brugervurdering: 8/10 baseret på 1 stemme.

Hvis du endnu ikke har fundet ud af, hvad du skal ønske dig i julegave, så er det nye album fra amerikanske Skeletonwitch et rigtig godt bud. Sammen med bands som Municipal Waste, Warbringer og Toxic Holocaust hører Skeletonwitch til gruppen af amerikanske metal acts, som forsøger at genoplive thrashmetalgenren i disse år. Noget af det unikke ved Skeletonwitch er, at selvom bandet spiller thrashmetal, så er deres riffs meget NWOBHM inspirerede, samtidig med at forsanger Chance Garnette synger med en vokal, der mest af alt minder om blackmetal med en snert af død. Jeg kommer nærmest til at tænke på Mille Petrozza fra Kreator, når jeg hører Garnettes vokalpræstation i kombination med de komplekse riffs. Bandet mixer i det hele taget en lang række metalgenrer i deres neo-thrash lydbillede, hvilket er herligt forfriskende. Samtidig er numrene både korte og varierede, så man er godt underholdt i de ca. 35 minutter, som er pladens samlede spilletid. Rent tekstmæssigt omhandler numrene temaer som død, krig og ødelæggelse, så her er alt ved det gamle. I det hele taget har jeg ikke meget negativt at sige om Breathing The Fire. Hvis jeg alligevel skal nævne én enkelt ting, så er det, at albummet har en tendens til at flyde lidt sammen i længden, fordi alle numrene ræser af sted i det samme høje tempo. Et enkelt lidt langsommere nummer undervejs kunne måske have været på sin plads. Men hey… sådan er thrashmetal. Produktionen er til gengæld fremragende, og pladen har så meget kvalitet over sig, at jeg godt tør spå den en lang levetid. Hvis jeg skal fremhæve nogle enkelte numre, som gør et særligt indtryk, så bliver det Released from the Catacombs, Crushed Beyond Dust og åbneren Submit to the Suffering, men i virkeligheden er der mange gode numre på Breathing the Fire. Jeg vover derfor pelsen og giver Skeletonwitch karakteren 90 % for deres nyeste udspil. Der er sikkert nogle derude, som synes, at det er lige i overkanten, men for en gammel thrashmetal addict som mig selv, hersker der ingen tvivl om, at Skeletonwitch har lavet et af årets mere interessante udgivelser.