Sister - Disguised Vultures

Disguised Vultures

Genre:Hard rock
Spilletid:40.56

Sister rammer plet med deres strittende hard rock-langemand.

Sister er et svensk sleaze-punk/glam-metal band fra Stockholm. De blev dannet i 2006 og udgav deres første full-length, Hated i 2011 - et udemærket album, der modtog karakteren 8/10 her på siden. Nu er de klar med opfølgeren Disguised Vultures, og selvom det er mere af samme slags, så holder det hele vejen.

Som det er tilfældet med de fleste bands inden for denne genre, så kan man trække en særdeles tydelig rød tråd tilbage til det tidlige G'N'R og Mötley Crüe. Og her er Sister absolut ingen undtagelse. En stor del af disse bands er glemt ligeså hurtigt som man kan sige "Sex, Drugs & Rock 'n' Roll", men Sister ligger lige en vægtklasse over de andre. Det er umiddelbart lidt svært at sige, lige præcis hvad det er, der gør Sister en tand bedre end alle de andre, men deres ærlige udtryk er et godt sted at starte. For de fleste bands af denne kaliber sker der typisk det, at deres "vi hader hele verden, og I kan bare rende os"-attitude kommer til at fremstå alt for søgt, kitschet og kunstig. Men Sister fremstår uhyre autentiske, og det gør deres auditive strittende langemand til en rå og vellykket lytteoplevelse, selvom det er set og hørt et utal af gange før. Lyt bare til første single "Sick" eller balladen "Naked" - man kender næsten nummeret før man har hørt det, men det er bare lidt federe og har flere nosser end så meget andet. Hvis denne genre skal have pustet liv i kludene igen for alvor, så lad endelig Sister komme til. På det produktionsmæssige plan rammer skiven også plet. Når man spiller sleaze må musikken gerne lyde rå og upoleret, så den føromtalte attitude kommer til sin ret, men det må omvendt også gerne have en vis produktionsmæssig kvalitet - præcis som det var tilfældet med det tidlige G'N'R - og det lykkes til fulde. Perfekt balance mellem poleret og beskidt.

Det eneste jeg savner på Disguised Vultures er et par iørefaldende hits eller to. Trods de rigtig fede numre, der præger hele albummet, mangler ørehængerne der ellers kunne få karakteren helt i top. Men pyt skidt - her er stadig tale om et super fedt album. Med alle de kvaliteter som denne plade rummer, samt det faktum at her rent faktisk er tale om et sleaze punk/glam-metal band, der tager sig selv seriøst, så må det konstateres, at Sister leverer et forbandet godt bud på, hvordan denne genre skal lyde anno 2014. Mange andre bands kunne lære lidt her, og tusind tak for det!

Trackliste: 1. My Enemy 2. Sick 3. Disguised Vultures 4. Arise 5. We Salute ‘Em 6. Slay Yourself 7. Naked 8. DMN 9. (Stop The) Revolution 10. Please Kill Me