Shining Star - Reset

Reset

Genrer:Power metal, Heavy Metal
Spilletid:46:14

Om albumtitlen "Reset" refererer til, at guitarist Fabio Rocha har genstartet sit band med nye medlemmer og en ny lyd, ved jeg ikke, men det er sandsynligt. Jeg har ikke hørt Shining Stars forrige udgivelser, men kan forstå, at de var mere ovre i en melodisk powermetal-grøft. Lyden på det nye album er generelt hård gammeldags heavyrock. Der er dog også plads til indslag af inspiration fra den progressive metalgenre, især fra Dream Theater i det mere old school-thrashede hjørne.

Produktionen på "Reset" er en lidt pudsig kombination. Guitarlyden er rå og upoleret, mens trommerne er ultratighte og lidt mærkeligt sterile at høre på – det lyder ofte, som om de er triggede eller delvist programmerede. Den ny sanger, Ricardo Parronchi, er tydeligt inspireret af såvel Bruce Dickinson som Chris Cornell, uden at han dog når samme niveau som nogen af disse (blandt andet synger han ikke særlig rent hele tiden).

Det virker også, som om bandet har haft lidt svært ved at beslutte sig til, præcis hvor vægten skulle ligge i kombinationen af rå rock med tilløb til melodisk powermetal og let progressive elementer. Blandt de mere velfungerende numre er åbneren "Desperate and Suffocated", der byder på en omgang fed, lige ud af landevejen rock, og "You’re Sick", der har et vist Black Sabbath-præg, mens f.eks. "Reign of Terror" musikalsk rummer tydelige hilsener til "The Mirror" fra Dream Theaters "Awake"-album, men desværre ikke er på sidstnævntes niveau.

Der er gode ting ind imellem, men gennemgående virker kombinationerne på "Reset" lidt usikre og mærkværdige, specielt leveret i den tørre, til tider øvelokale-agtige produktion.