Shape My Clarity - Chameleon Mirror

Chameleon Mirror

Genre:Melodisk Death Metal
Antal numre:14

Neonfarvede tyskere laver melodød, der er hørt før.

Tyske Shape My Clarity, dannet i Köln i 2009, har to EP’er i ryggen og udsender nu deres første full-length album Chameleon Mirror. Når det umiddelbart lige skal have et genre-label på sig, er det nærliggende, at kalde det melodød, men bandet selv mener, at de har op fundet deres egen genre; Neon Metal...!

Og hvad er Neon Metal så? Ja, det er faktisk ikke så meget en decideret genre, men mere et live-koncept. Shape My Clarity pynter nemlig deres instrumenter med diverse neonfarver, så, blandt andet, guitarstrenge, trommer og bandmedlemmer lyser op, når det udsættes for ultraviolet lys. En slags Blacklight liveshow kan man kalde det. Stadig forvirret? Se videoen nederst på denne side, så forklarer det hele sig selv. Nogen vil synes, det er tacky og kikset, andre at det er cool. Personligt synes jeg ideen er sjov og anderledes, men det er nok til deres koncerter, at det noget særlige udtryk kommer hundrede procent til sin ret.

Smider man skiven på, er der naturligvis ikke meget blacklight eller neonlys. Det er, som tidligere nævnt, noget melodød vi er ude i, og det er af den slags, man har hørt før. Men det betyder ikke, at det er dårligt. Tværtimod er Shape My Clarity en flok habile sang-snedkere, der sagtens kan markere sig positivt med catchy omkvæd og fede riffs. Det høres tydeligt på denne lækkert producerede skive, at de er dygtige musikere, der gør sig umage med deres musik, og det er absolut et plus! At forsangerens tykke tyske accent så fylder en del, kan man godt leve med, når resten er på et så pænt niveau.

"Shine" og "Shimmer" skiller sig ud som pladens fedeste numre, og generelt holder Shape My Clarity et ganske hæderligt bundniveau med meget lidt slinger i kvaliteten og ingen kedelige lavpunkter undervejs. Bestemt et interessant bekendtskab, men omvendt ikke noget der kommer helt op og ringe... Der er albums som Chameleon Mirror simpelthen hørt for mange gange før. Men en ultraviolet Neon Metal-koncert vil jeg da gerne opleve.

Chameleon - Neon Metal. Fedt eller fjollet?

1. A New Decade
  2. Chameleon