Scorpion Child - Scorpion Child

Scorpion Child

Genre:Hard rock
Spilletid:50.42

Solid debut fra amerikanske retro-rockere!

Singlen "Polygon of Eyes", som var Scorpion Childs forløber til dette album, blev for nyligt anmeldt her på siden. Her modtog den intet mindre end karakteren 10/10, som i øvrigt er første og eneste gang denne anmelder har uddelt den absolutte topkarakter. Der var da også tale om et sublimt rocknummer, der nærmest er umuligt at få ud af hovedet igen, hvis det først har sat sig fast. Dette gør naturligvis, at forventningerne til dette første full-length album fra bandet er temmelig høje. Topkarakteren rammer vi ikke denne gang, men det er stadig knaldgodt.

Scorpion Child er fra Austin, Texas. De spiller hård og groovy støjrock og henter stor inspiration fra især Led Zeppelin, men sandelig også en del andre bands fra 70'erne, som f.eks. Black Sabbath og Thin Lizzy. Det er kompromisløst, råt og ærligt og med så meget sjæl, at man bliver helt lykkelig over, at bands af denne slags stadig findes. Pladen skydes igang med nummeret "Kings Highway" - et track hvor det virkelig høres, at Robert Plant er et af forsanger Aryn Jonathan Blacks helt store forbilleder. Dernæst får vi supernummeret "Polygon of Eyes" og så er vi ellers igang! Den fede retrorock leveres på et skyhøjt niveau af bandets fire fremragende musikere plus sanger. Trommer og bas leverer et solidt fundament med lækre fills og gyngende basgange, og de to guitarister har også et forrygende samspil, hvilket især kommer til udtryk på nummeret "Liquor". Det hele toppes af kronen på værket, førnævnte Aryn Jonathan Black, hvis sprøde stemme bare er skabt til hård rock.

Scorpion Child genopfinder ikke ligefrem den dybe tallerken. De bruger gamle klassiske opskrifter og eksperimenterer kun sjældent. Men de mestrer rock-kogebogen til noget nær perfektion, og så kan man godt undvære nytænkning sommeren over, når anlægget i bilen skrues op og vinduerne rulles ned. Det er et rigtig stærkt udspil fra et spændende nyt band. Eneste svage punkter er pladens mere afdæmpede numre, der ikke helt kan måle sig med resten, og som også på lidt ærgerlig vis bryder rytmen når der lige er kommet gang i den. Men det gør ikke så meget. Inden man lukker og slukker, er man nemlig liiiige nødt til at høre "Polygon of Eyes" igen, og så er de kedelige sange hurtigt glemt. Fans af retrorock i samme boldgade som The Raconteurs og Black Rebel Motorcycle Club, anbefales virkelig at anskaffe sig denne plade! Det er guf for ørerne.

Liquor - Skru op, åben vinduerne og gå amok!