Rob Halford - Confess

Confess

Type:Bog

Rob Halfords længe ventede selvbiografi er formidabel læsning fra start til slut

Nu’ det jul igen

Vi kommer ikke udenom, at det efterhånden er ved at være jul. Det betyder lortevejr, stressede mennesker overalt, sukkerforgiftede børn, Tuborgs rædderlige julesprøjt, ulandskalender og den årlige tur til et julemarked eller to. Men i underholdningsindustrien er det også højsæson. I hvert fald når det kommer til opsamlingsværker, liveudgivelser og selvbiografier, og det er lige præcis sådan en, vi skal kigge på her. ‘The Metal God’ himself, den uforlignelige Judas Priest-frontmand Rob Halford, udgav her i efteråret sine erindringer, som jeg godt allerede nu kan afsløre, hører til blandt de allerbedste af sin slags.

What would happen if I came out? Would it kill Judas Priest?

Den karismatiske metalgud har sammen med musikskribenten Ian Gittins bekendt alle sine synder i den fremragende bog Confess. Med sin knastørre ‘Black Country’-humor fortæller Halford den uhyre medrivende historie om legendariske Judas Priest og deres rejse mod de allerhøjeste metaltinder. Men Confess er ikke bare en kronologisk fortælling om et band, der skulle vise sig at være med til at definere en genre. Den er i mindst lige så høj grad en personlig beretning om kærlighed, stoffer, alkohol og ikke mindst frustrationen over at skulle hemmeligholde sin seksualitet i årevis. For hvordan ville den stærkt machoprægede omverden i 70’ernes og 80’ernes metalmiljø reagere, hvis frontmanden for et af verdens største metalbands fortalte, at han var homoseksuel? Denne centrale del af den 350 sider lange fortælling er så velskrevet, at den løfter bogen op på et langt højere niveau, end hvor vi sædvanligvis finder den gængse rockbiografi.

Derudover er det selvfølgelig heller ikke en ulempe, at Halford med sin suverænt medrivende fortællestil forærer læseren en masse røverhistorier undervejs. Hvor mange vidste f.eks., at et af bandets største hits, “You’ve Got Another Thing Coming”, var tæt på at blive kasseret, da Screaming For Vengeance blev indspillet? Eller tror du mig, når jeg siger, at Halford stadig ikke har hørt Jugulator, som var Priests første album uden ham i front? Denne samt mange andre små sjove sidehistorier er som små guldkorn drysset ud blandt siderne bogen igennem, og selvfølgelig får vi også en bekræftelse af de mistanker, fans i årevis har haft om, at Halford indskriver homoseksuelle referencer i bandets sangtekster. Deadly as the viper/ peering from its coil/ The poison there is coming to the boil – behøver jeg afsløre, at det ikke er en slange, Halford synger om i nummeret “Jawbreaker”, men derimod en kæmpe pik stor nok til at brække kæben på enhver fyr, der giver sig i kast med den?

Blandt de bedste af sin slags

Grundet en barndom, hvor den spinkle og stille Robert John Arthur Halford ofte måtte være vidne til sine forældres verbale, og til tider fysiske, konfrontationer, er det en introvert og konfliktsky metalgud, der i dag fortæller sin historie i Confess. Flere steder i fortællingen berettes der om situationer, hvor Halford inderligt ville ønske, at han tog bladet fra munden og sagde, hvad han oprigtigt mente, i stedet for at skjule sig, og det er præcis denne lidt for pæne side af Halford, der trækker karakteren et enkelt kranie ned fra den absolutte topkarakter. Bevares, jeg ved godt, man ikke kan ændre på en mands karakter, men i bogens mere slibrige passager samt knap så positive omtaler af diverse bekendtskaber lader han folk slippe lidt for nådigt. Selvfølgelig bør man generelt holde sin kæft, hvis man ikke har noget pænt at sige, men i en selvbiografi af selveste en af metallens skabere havde det klædt både historien og forfatteren at fravige den regel bare en smule. Men det ændrer ikke på, at bogen hører til blandt de allerbedste rock- og metalselvbiografier, jeg har læst. Og det er ikke så få.

Omend den ikke rummer de helt store afsløringer og overraskelser for den dedikerede Priest-fan, er Confess stadig et absolut must for fans samt alle andre, der elsker gode, medrivende og dybt ærlige beretninger om mennesker, der har levet ekstraordinære liv. Skulle man derfor sidde hjemme foran kaminen med behov for at stresse af og glemme alt om jul, eller vil man blot forkæle en bekendt med en rigtig god julegave, kan man roligt anskaffe sig Confess.