Puppet Arms - Illusion

Illusion

Type:Demo
Antal numre:5

Puppet Arms kommer fra Århus, og denne, deres anden EP, byder på en omgang tight, vred, men melodisk metal med tydelige påvirkninger fra Tool (især på åbneren "Therapy"), omend især forsanger Castros behagelige, halvlyse, klare stemme får mig til at tænke på den danske halvfemserrockscene (f.eks. Inside the Whale), selv om der samtidig kommer nogle skrigeagtige passager her og der. Man støder dog også på andre, let metalcore-agtige elementer, f.eks. på nummeret "These Memories Are an Illusion".

Netop kombinationen af den meget melodiske vokal, det Tool-agtige rytmearbejde og det til tider æterisk støjende lydbillede får mig ind imellem til at tænke på Oceansize, f.eks. på "Sleep with the Lights on" og især på "Criticism". Det afsluttende, energiske "Go Alone" lyder nærmest som Skid Row, der jammer med Dizzy Mizz Lizzy på nogle rytmisk afvekslende riffs tilsat en vokal, der lyder som lige dele Mike Vennart (Oceansize), Rody Walker (Protest the Hero) og lidt Sebastian Bach-grødethed.

"Illusion" er en solidt spillet og produceret EP (Tue Madsen har siddet bag mixerpulten), og Puppet Arms skal have ros for at have et vist personligt udtryk, der skinner igennem de mange genkendelige stilelementer. Desværre er jeg bare ikke helt revet med hele vejen - melodierne er ikke superinteressante i mine ører, og Castros udtale har lige den snert af danskhed over sig, der gør, at jeg snarere hører skiven her som "et godt forsøg" på en professionel udgivelse end tænker "det kan vist kun være et spørgsmål om tid, før der kommer et helt album". Men jeg vil dog uden at blinke give et 7-tal for bandets gode samspil.