Prognan - Naši životi više ne postoje

Naši životi više ne postoje

Genrer:Melodic Black Metal, Melodisk Death Metal

Brugervurdering: 1/10 baseret på 2 stemmer.

Vi mangler blot køkkenvasken

Den kroatiske duo Prognan beskriver sig selv som et ”black-death-thrash-folk”-metalband. En beskrivelse, der får en til at tænke, at de to herrer bag ikke kunne blive helt enige om, hvad de egentlig jammede nede i øveren. Bandet opstod tilbage i 2008, men først nu er de klar med en reel debutudgivelse. Som efterhånden mange andre album bearbejder og fortolker Naši Zivoti Više Ne Postoje Første Verdenskrig, dog set fra Kroatiens og Balkanområdets perspektiv. Derfor synges der også udelukkende på kroatisk, så hvis du er typen, der elsker at synge med, så skal du måske et smut forbi en sprogskole.

Rodebutik eller slaraffenland?

Stilistisk set kan Naši Zivoti Više Ne Postoje (der løst oversat betyder ”vores liv eksisterer Ikke længere”) bedst beskrives som ”Kanonenfieber møder Aeternam med et drys Warbringer”. Altså bombastisk og kulsort dødsmetal tilsat en moderne thrash-rytmesektion samt diverse elementer af baltiske folkekompositioner på blandt andet trompet.

Vokalen, der leveres af Goran ”Kob” Dragaš (som tidligere har komponeret musik til film som Rogue One, Spider-Man: Homecoming og Logan – vild nok type!), er albummets eneste reelle svage punkt. Hans blanding af af growl og hæs thrash-vokal kunne være bedre, og kombineret med det faktum, at vokalen fylder usædvanligt meget i mixet, bliver man konstant mindet om, at den netop kunne være bedre. Personligt er jeg af den overbevisning, at en mere skinger og smertende vokal havde matchet musikken bedre.

Som lytter sidder man med fornemmelsen af, at Naši Zivoti Više Ne Postoje består af to akter, for omtrent halvvejs gennem albummet skifter det stilistiske fokus fra hårdtslående, sort dødsmetal med diverse melodiske elementer til vaskeægte melo-død skabt til det store lærred. Musikken bliver mere opløftet, episk og nærmest heroisk i sit udtryk, og selvom den slags da bestemt har sin berettigelse, ender man hurtigt med at savne den kapow-effekt, som var at finde i starten. Dog skifter Kob vokalstil på disse mere helte-orienterede numre, og resultatet er betydeligt mere behageligt og passende – så der er ikke noget der er så skidt, at det ikke er godt for noget.

Gennem den times tid, som albummet varer, leverer Prognan alt lige fra headbang-venlige riffs til ”Hey! Hey! Hey!”-knytnæve-i-vejret-passager samt introverte og sjælesøgende folk-momenter. Ved første øjekast virker bandets beskrivelse af sig selv som en rodebutik, og bevares, de når da heller ikke helt i mål uden at slingre lidt, men overordnet set er bandets debut en vellykket affære.

Hold godt øje

Med Naši Zivoti Više Ne Postoje er Prognan med til at sætte Kroatien på metalverdenskortet. De to herrer besidder både teknisk snilde og et tårnhøjt ambitionsniveau. Dog er der enkelte skønhedsfejl hist og pist, og den røde tråd kunne godt tåle at være mere tydelig. Men når alt det er sagt, så er Prognan bestemt et band, der er værd at holde øje med.

1. 28061914
  2. Neprijatelj pred vratima
  3. Naši životi više ne postoje