Powerstroke - In For A Penny, In For A Pound

In For A Penny, In For A Pound

Genrer:Hard rock, Thrash metal

Groovy metal fra Belgien - Powerstroke er på banen med deres tredje album med den mundrette titel, In For A Penny, In For A Pound!

Introduktion

Powerstroke er et belgisk band, dannet i 2008, der består af fire gutter som gi'r den gas med en omgang groovy, old school og hardcore rock/thrash. Der er ikke noget med finpuds og polering af lyden – det er max gas og all in, især på vokalen, der nærmest giver kradsen i halsen bare ved at lytte til den. Hvis du er til fuld skrue, bad-ass attitude og masser af bas, er Powerstroke et lyt værd! Powerstroke har i alt udgivet tre studiealbums, hvoraf det seneste er In For A Penny, In For A Pound.

Gennemgang

In For A Penny, In For A Pound udkom den 14.07.2014 via Mighty Music, og består af ti numre, der strækker sig over i alt 41 minutter. Det er 41 minutter hvor Powerstroke brager derudad – der er et højt energi niveau, hvor bassen bliver rippet og trommerne får ekstra tæv. Det er tunge, kradsende guitar riffs og intense, hvinende soloer, der går i spænd med den kraftige - om end en smule hæse – vokal, der i øvrigt ligger i samme skuffe som den vokal vi kender fra Phil Rind / Sacred Reich. Når jeg i introen nævner "groovy", så er det fordi at Powerstroke virkelig disker op med GROOVY metal med et strejf af punk… Jeg ved ikke om man kan sige, at de spiller røven ud af bukserne, men de giver den bare så meget gas, og det virker som om de er total ligeglade med hvad folk synes – de spiller ikke for at please andre, men for at ha' det sjovt og fyre den af. Der er intet avanceret eller teknisk interessant ved albummet – de musikalske udskejelser ligger i den "simple ende", men slår nærmest gnister af dén energi, de rummer. Noget af det fede ved Powerstroke er, at alle instrumenter er "på". Bassen bliver brugt ret markant og for fuld hammer, på lige fod med de andre instrumenter – f.eks. er der lækker bas intro på både nummeret "Until The Fat Lady Sings" og "Where My Head Lies". "Queen Of Mean" er et godt eksempel på, at Powerstroke ikke er ude på at please med finpoleret lyd, på lige fod med så mange af de andre aktuelle bands. Der er ikke noget med smarte, pæne guitar riffs – det er lige ud ad landevejen, lyden er 90'er agtig og soloerne er småskæve.

Konklusion

Powerstroke leverer med In For A Penny, In For A Pound et album, der sparker røv. Der er fuld fart på og det er lige på og hårdt, uden de vilde tekniske udskejelser eller finesser. Lydmæssigt ligger vi og svæver et sted i 90'erne, og der er godt med brøl i vokalen. Et groovy album, der ikke får én til at falde bagover af begejstring, men har en god underholdningsværdi.

Her får du nummeret Until The Fat Lady Sings.

1. Love To Hate
  2. Face 2 Face