Persuader - The Fiction Maze

The Fiction Maze

/ Sound Pollution · Udkom

Genrer:Power metal, Melodisk Death Metal

Ja tak! På Persuader's nye album er der dømt POWER metal med bid i – Og det kan vi li'!

Introduktion

Svenske Persuader har været på banen siden 1997, og de fem gutter folder sig hårdtslående ud inden for Power Metal genren. Ved første lyt vil de fleste med sikkerhed komme til at tænke på tyske Blind Guardian, da sanger Jens Carlsson's vokal ligger ekstremt tæt op ad Blind Guardian sangeren Hansi Kürsch's vokal. Men det skal understreges, at Persuader IKKE er en Blind Guardian kopi.

Bandet har udgivet tre studiealbums, og det fjerde, The Fiction Maze, er på trapperne.

Gennemgang

The Fiction Maze udkommer den 17.01.2014 via Inner Wound Recordings og Ronnie Björnström står bag mix og mastering. Albummet består af 11 numre, der strækker sig over i alt 52 minutter, og det er ikke mindre end en ordentlig røvfuld energi og power, der vælter ud af højtalerne – Der må gerne skrues op! Der er hos Persuader ikke så megen "fantasy" og kissemis over musikken som hos mange af de andre bands indenfor genren, og numrene er skruet sammen af de gode, solide grundelementer; Guitar, bas og trommer, piftet lidt op med keyboard, der heller ikke får lov til at dominere på albummet. Det er selvfølgelig én af grundene til, at Persuader er hårdere i filten end de fleste andre Power bands – Der er styr på instrumenterne, hvor der leges med masser af temposkift, både i den tunge og den mindre tunge ende, og der er ikke så meget andet "fyld", som f.eks. tryllefløjte og overdådigt keyboardspil. At Carlsson's vokal minder utrolig meget om Hansi Kürsch fra Blind Guardian, er ikke noget minus idet Persuader musikalsk ligger i en anden boldgade – Og så kan det vel ikke være så ringe at lyde som Hansi?! Der sker hele tiden noget på The Fiction Maze, og det er alt andet end kedeligt at lytte til de svenske knægte, der slipper afsted med små finurligheder, som f.eks. de lynhurtige trommer der skyder nummeret "Falling Faster" i gang, hvor man et øjeblik tror at man er røget ud på et Black metal sidespor – De "sorte" trommer møder man flere steder på albummet, men på intet tidspunkt virker de malplacerede. Selvfølgelig er der på albummet numre, man hæfter sig mere ved end andre – Og her kan jeg bl.a. nævne "Heathen", der gør sig bemærket ved at skydes i gang med en bidsk intro – Fulgt op af en ret symfonisk melodi, hvor man får lidt "synlig" keyboard og også bassen får lov til at fylde lidt mere… Og så er der selvfølgelig også et lækkert, catchy omkvæd, der sætter sig fast i hukommelsen! Også titelnummeret, "The Fiction Maze", er absolut værd at nævne – Akustisk guitar som intro, og en rask vending til et ganske hårdtslående og tungt, aggressivt nummer med hurtige trommer, en til dels hidsig vokal og aggressive guitar riffs, og igen masser af temposkift. Titelnummeret er et rigtig godt eksempel på Persuader's spændende tag på instrumenterne og deres legende og udfordrende tilgang til musikken.

Konklusion

Persuader har med The Fiction Maze leveret endnu et stærkt album, der er velproduceret og rigtig godt skruet sammen. Der leveres 11 numre i særklasse, og "lysten til at hoppe videre til næste nummer" er ikke noget man vil komme til at kæmpe med, når man lytter til albummet. MEN man vil nok være nødt til at høre The Fiction Maze igen og igen, for at få alle detaljer med – Og selvfølgelig for at nyde det! Jeg vil især opfordre de af jer, der ikke nødvendigvis er fans af Power metal, til at give Persuader en chance, og tage et lyt til The Fiction Maze. Det er slet ikke så tosset!

Trackliste: 01 – One Lifetime 02 - War 03 – The Fiction Maze 04 – Deep in the Dark 05 - InSect 06 – Son Of Sodom 07 – Sent to the Grave 08 - Heathen 09 – Dragon Rising 10 – Worlds Collide 11 – Falling Faster

Her en albumteaser til The Fiction Maze, der forhåbentlig kan vække DIN interesse: