Over Your Threshold - Facticity

Facticity

Genrer:Death metal, Death metal
Spilletid:43.45

Det tyske progressive dødsmetalband Over Your Threshold byder på deres første album Facticity, op til en gang svingning af hårlokkerne. Bandet har eksisteret siden 2007, og henter sin inspiration fra både dødsmetallen men også thrashen og den mere melodiske metal. Facticiity byder på en masse tekniske riffs, hvilket blandt andet høres på numrene "Contextual Fluctuating" og "Obscura Mind Stasis". De tekniske guitarstykker har til tider tendens til at lyde lidt ala den djent lyd, som findes på bl.a, Vildhjarta og Meshuggahs skiver. Over Your Treshold formår, som det er tilfældet med Meshuggah at gøre guitarerne tilpas tekniske, uden at de bevæger sig helt over i djent-genren. Udover de tekniske guitarstykker, er der også blevet plads til klassiske 80’er riffs, jazzrundgange og lidt inspiration af trashmetallen, som især høres på trommerytmerne "Desolation Row". Derudover formår bandet også at benytte sig af breaks, hvilket skaber en god variation i musikken. Breaksne bliver dog til tider også for ensformige, da bandet kommer til at bruge breaksne for meget. Vokalen veksler mellem at være growlende og lettere thrashy, hvilket skaber en god variation. Mit overordnede indtryk af debutskiven fra Over Your Treshold er god. Bandet formår at trække rødder tilbage fra slut 80’ernes død og frem til i dag, og samtidig kombinerer musikken med melodiske og tekniske riffs, breaks og thrashelementer. Derudover formår bandet også at bruge jazzrundgange flere steder på skiven, hvilket er en fed tilføjelse. Så alt i alt en positiv oplevelse, og jeg ser bestemt muligheder for Over Your Threshold. Trackliste: 1. Cortical Blindness 2. Contextual Fluctuating 3. Obscure Mind Stasis 4. Self Exhibition 5. Desolation Row 6. Antic 7. Abdicated 8. Body Part Illusion 9. Facticity

Her er Antic fra skiven: