Type:EP
Genre:Doom metal
Spilletid:13.18
Antal numre:3

Officiel vurdering: 10/10

Orchid opvarmer til kommende album med en fantastisk trenumres EP i bedste doom-stil.

Orchid er et band fra Amerika, Californien. Der findes uendeligt mange unikke bands på metalscenen efterhånden, og Orchid er blot et lille et – men bestemt stadig værd at nævne. Hvis du ikke kender de amerikanske stoner rockere, er deres nyudgivne trenumres EP, Wizard of War bestemt et godt sted at starte. Bandet har udgivet to EP’er foruden denne, samt et fuldlængdes album i 2011, og der er endnu et album på trapperne, The Mouths of Madness, der udgives den 26. april i år.

Når jeg kalder Orchid for stoner rock, er det at slippe en smule for nemt udenom, for det er faktisk ganske kompliceret, det her. Først og fremmest – og det er noget, der bestemt også kommer til udtryk på Wizard of War - henter Orchid meget inspiration hos nogle af genrens største, nemlig Black Sabbath og Led Zeppelin. Derudover er der også en del elementer af doom metal i deres musik, der på dette album nok endda dominerer stoner rocken. Dog er Orchid gode til at kombinere genreelementerne, og jeg synes at alle EP’ens tre numre er endt ud som værende utrolig vellykkede.

Titelnummeret "Wizard of War", som der også er linket til herunder, er også EP’ens single. Det er nok det hårdeste af de tre numre, og karakteriseres af den okkulte lyrik, der er ganske typisk for Orchid. På mange områder kan Orchids inspirationskilder i Black Sabbath og Led Zeppelin fornemmes i dette nummer, og at forsanger Theo Mindells vokal har lidt Ozzy over sig, forstærker kun dette indtryk. Hvis "Wizard of War" er en forsmag på hvad der er at finde på The Mouths of Madness til april, så glæder jeg mig!

"Demon’s Eye" stammer fra en tidligere undergrundsudgivelse, og er en smule mere dæmpet end det tidligere nummer, og også ganske melodisk. "Albatross", der er tredje og sidste nummer, og det kender du, hvis du har hørt Orchids debutalbum fra 2011, Capricorn, da det er en sang hentet derfra. Det er et stille nummer med gentagende riffs og et nærmest hypnotiserende brug af synthesizer.

Wizard of War er 13 helt fantastiske minutter med en unik og meget gennemført blanding af stoner og doom, som kun Orchid kan gøre det! Hvis det kommende album minder blot en smule om denne EP’s single, så er der helt bestemt noget at glæde sig til.

1. Wizard of War (3:17)
  2. Demon's Eyes (4:05)
  3. Albatross (5:56)