Obolus - Lament

Lament

Genre:Black metal
Antal numre:5

Obolus er et band fra USA, som spiller depressive Black metal. Bandet udgav tilbage i 2011 en demo, og de er altså nu klar med en ny EP med titlen, Lament. Der er blevet lagt en stor vægt på det atmosfæriske udtryk. Albummet har en næsten Shoegaze agtig lyd, som skaber en væg af lyd, der sammen med den smertelige vokal giver en helt sublim atmosfære. Der er således ikke lagt vægt på det tekniske aspekt, men mere på monotone passager, uden nogen form for guitarsoloer, som skaber trancelignede tilstande hos lytteren. Hvor man blot kan lukke øjnene, og læne sig tilbage og mærke, hvordan den tykke mur af depressive toner rammer en. Yderligere er der anvendt en meget rå produktion for netop at understødte det atmosfæriske udtryk. Vokalen er som sagt meget smertelig, og lyder mig som desperate skrig. Denne ligger meget dybt i mixet, under guitar og trommerne, hvilket giver et meget mudret og koldt udtryk. Som passer perfekt til bandet. Man skal ikke se albummet som 5 forskellige sange, men mere som en helhed. Sangene løber nemt ud i hinanden, hvilket på de fleste albums vil være en stor ulempe. Men det er igen med til at give musikken, den monotoni og depressive udtryk. Hvilket albummets titel fint antyder, Lament, oversat, Klagesang. I musikken hører man tydeligt musikalske referencer til andre amerikanske Black metal bands, så som Xasthur og Leviathan. Lament er således ikke en speciel original udgivelse, men den er trods dette utrolig gennemført. Lament er udgivet på det amerikanske, Flensner Rocords. Med det in mente at dette blot er en EP, bliver det spændende at se, hvad bandet kan udrette på et fuldlængdes album.

Selvom at man skal se albummet som en helhed, er der dog et nummer som er bare lidt federe end de andre. Det er nummeret Hatred.

1. Desolation
  2. Reflection