Nidhöggr - Ragnarök

Ragnarök

Genre:Black metal

Garvede kræfter samles omkring black metallens højbord …

BLACKEST OF BLACK

Med en besætning der indeholder forhenværende medlemmer af Pagan Rites, Styggelse og Karneywar, samt et nuværende medlem af Craft bag mikrofonen, kommer det nok ikke som nogen overraskelse at Nidhöggr spiller black metal! Nidhöggr sætter tingene på plads fra første anslag på guitaren. Her tages ingen fanger, men man bliver suget ind i et univers, der er så koldt, primitivt og ondt som black metal kommer. Der diskes op med iskolde riffs, der genlyder af det øde landskab der pryder cd udgivelsen, Nidhöggr er soundtracket til det store øde! Men på trods af de iskolde riffs og musikkens generelt grimme og primitive udtryk, indeholder den masser af melodi. Det er mestendels guitaren og riffene der bringer melodierne, men den kolde klang gør, at det tager tid at finde dem for alvor, da musikken fræser af sted henover lytteren. Trommerne banker ubønhørligt og primitivt afsted, vokalen er den desperate, knastørre af slagsen og spreder et tæppe af had udover musikken.

Så Nordisk som det kommer…

”skal lyden av en dødsmarsj bestige nordens mektige fjell…” den opmærksomme læser vil fange at dette er taget fra et Satyricon nummer, men det fortæller præcist hvad Nidhöggr handler om, nemlig at fortsætte den stolte nordiske tradition ud i black metal. Musikken på Ragnarök lyder, når den er allerbedst, som en decideret dødsmarch … det er håbløst, mørkt og maler stemningstæpper med de melodiske guitarløb, hvor der faktisk ind imellem også anes en folkinspiration, på den fede måde forståes. Folkinspirationen er ikke på en happy go lucky manér, men på en længselsfuld og trist måde, ikke helt ulig gammel Ulver. Alt i alt kan man ikke beskylde bandet for at opfinde den dybe tallerken, men de bringer masser af passion ind i deres måde at fortolke stilen på og det er fandme fedt!

Omfavn Ragnarök

Er man til black metal, og har smag for bands som Armagedda, Craft og så videre, så vil skiven her helt sikkert også tiltale en. Der er langt imellem at jeg finder nyere black metal bands særligt interessante, da der oftest er tale om totalt genbrug eller direkte rip-off af ting som allerede er lavet bedre, men Nidhöggr har fanget mig og jeg vil da håbe at bandet kommer til at udgive mere, ja måske endda spille live i nærheden af mig (Host host Metal Magic !).

1. Angrboða
  2. Malice striker
  3. The raid of Lindisfarne