Mourning Mist - Mourning Mist

Mourning Mist

Genre:Doom metal
Antal numre:6

En anderledes lydoplevelse venter på italienske Mourning Mists debutalbum

Et umbrisk mørke

Mourning Mist er et italiensk avangarde-doommetal band, som har udgivet deres debut af samme navn. Bandet kommer fra det solrige Umbrien. Alligevel har området været en stor inspiration, da målet har været at skabe musik, der karakteriserer landskabet fra et ukonventionelt og mørkt synspunkt.

Violin og masser af atmosfære

Det første, som fanger opmærksomheden på Mourning Mist, er den allestedsværende violin. Det er violinen, som musikken er centreret om, hvilket giver et andet lydbillede, end man er vant til. Det bliver aldrig for meget, men violinen formår at ligge på et niveau, hvor det er med til at underbygge den dystre stemning samtidig med, at den giver skiven et særegent udtryk, der passer til det umbriske landsskab. Derudover tilfører violinen en doomlyd med en sær dragende folkelig og dyster atmosfære. Regionen emmer af historie og traditioner, og jeg synes, at Mourning Mist formår at indkapsle en stor del af denne atmosfære i deres musik.

Man drages ind i musikken

Mourning Mist formår konstant at veksle mellem den langsomme doom, den triste depressive blackmetal med skrig, der vil gøre flere af de mørke fyrster misundelige og endelig et mere egnsmæssig folkeligt præg. Et nummer som ”Freefall” starter med en instrumentel intro, hvor det er violinen der sætter scenen, hvorefter et blackskrig kaster nummeret i en mørkere retning. Et andet nummer som ”Rage” veksler konstant i tempo, skrig, harsk vokal, guitar og violin, og det fungerer. Som lytter bliver man draget mod musikken, og man kan ikke lade være med at lade sig indfange af de mørke stemninger.

Produktionen minder om et gammelt kassettebånd, og lyder skramlet. Det er for mig ikke helt til at gennemskue, hvorvidt dette er et bevidst kunstnerisk valg eller om det er mangel på kvalitet. Derfor bliver det en smagssag, hvorvidt man kan lide den skrabede lyd. Derudover er der også forskellige lydeffekter, som en kvinde der taler bedende og lyden af en mørk skov. Effekterne kunne godt have været sparet for min skyld, da de virker malplacerede og ikke giver mening.

Masser af talent og en spændende oplevelse

Mourning Mist viser stort potentiale på deres første skive. Der er masser af stemningsfulde momenter, som drager lytteren til sig. Hvis de malplacerede effekter fjernes, vil Mourning Mist have nået en karakter, som var en tand højere. Nu må bandet nøjes med syv kranier.

1. The Flowing
  2. Freefall
  3. Rage