Mirrormaze - Walkabout

Walkabout

Genre:Prog metal

Mirrormaze er et italiensk melodisk progressivt band, og - ja - så kan det jo godt være, der er mange, der straks tænker pizza med masser af ost (med andre ord, så kan det godt være, at der er mange, der begynder at trække på de stereotype forestillinger om italiensk power metal og progressiv metal som værende formaggissimo).

Men selvom bandet kommer fra et land, hvor man elsker ost, så synes jeg egentligt ikke, at musikken på Walkabout er specielt cheesy. Faktisk vil man allerede fra de første strofer i "Prisoner" nok indse, at der er tale om progressiv melodisk metal af ganske høj kvalitet. Bandet trækker både på tungere riffs, ofte med et skvæt af groove, og melodiske og ofte bløde progressive stykker a la 90ernes Fates Warning. Tjek for eksempel "Lost in a Belief", der er et flot dynamisk nummer, som tydeligtvis er inspireret af Fates Warning. Dertil kommer mellemstykker, der ofte er lidt skæve, samt et lettere progressivt trommespil, der dog aldrig bliver ligeså komplekst som hos Mike Portnoy eller Mark Zonder. Derudover gøres der brug af keyboards, der til tider har samme syrethed som i 70ernes prog rock, og andre gange bidrager til en mere episk stemning.

Omkvædene er ofte ret melodiske og fængende, og enkelte gange er vi ude i noget, der kunne minde om power metal, som høres i det ganske udmærkede nummer "Vicious Circle". Dette er måske i en meget interessant kontrast til de mere sofistikerede og til tider komplekse mellemstykker. Det gør i hvert fald musikken ret tilgængelig.

Det skal nævnes (igen), at Fates Warning har en meget tydelig indflydelse på musikken på denne skive (faktisk optræder Ray Alder fra Fates Warning på "Deeper Signs" som gæstesanger), men dette betyder ikke, at Mirrormaze blot er en flok copycats. Jeg synes, at de formår at trække deres musik i mange forskellige retninger indenfor den progressive metal. Flere steder viser de, at de er dygtige musikere, der både kan finde ud af at skrive solide sange og håndtere deres instrumenter til et stort 12-tal.

Fans af melodisk progressiv metal bør bestemt tjekke Mirrormaze's Walkabout ud. Den er melodisk og sofistikeret men udfordrende og fængende på samme tid.

Tracklist: 1. Prisoner 2. Earn your Answers 3. Vicious Circle 4. Lost in a Belief 5. Joke 6. Deeper Signs 7. Walkabout 8. Missing 9. Broken Soul

Tjek selv denne album teaser fra Walkabout: