Mastercastle - On Fire

On Fire

Genre:Power metal

Officiel vurdering: 3/10

Indholdsløst og kedeligt klassisk heavy, er hvad der dukker op hos italienske Mastercastle.

Mastercastle er et italiensk powerinflueret heavy metal band, med et par forsøgende dyk ned i neoklassisk. On Fire er fjerde album fra bandet, der blev dannet i 2008. Mastercastle har haft svært ved at holde på medlemmerne og det er kun guitarist Pier Gonella og sangerinde Georgia Gueglio, der er blevet. De har stort set skiftet bassist og trommeslager ud på hvert album. Det betyder at det har været svært for dem at finde sig tilrette, i hvert fald rytmemæssigt. On Fire er lidt svært at placere genremæssigt. Det ligger tæt op ad klassisk heavy, men indflydelsen fra power og neoklassisk skinner stærkt igennem på guitardelen. Der er masser af guitarlir og riffs på alle numrene, imellem vers og som modstemme til vokalen.

Rytmesektionen er lidt langsommere og tungere, uden brug af dobbeltpedal, et godt anker til den frie guitar. En kvindelig sangerinde er ikke så tit set på de her kanterne, men Georgia Gueglio har en kraftfuld stemme, uden at det er en klassisk sopran. Et godt arbejde med korstemmer, alle indsunget af hende, maler et flot stort billede af vokalen. Så opskriften på albummet er i orden, men On Fire falder igennem på flere måder. Produktionen er forfærdelig amatøragtig. Bas og trommer fylder for meget i mixet, og der er så meget tryk på, at det er lige før det gør ondt. Det første nummer "Silver Eyes" er lukket og tæt, og er hurtigt trættende at høre på. Mixing af vokalen på de forskellige skæringer er så forskellige, at jeg bliver næsten utilpas af at høre på det, og jeg kan ikke finde mig til rette. Der er ingen interessante riffs, soloer eller omkvæds, så der er ikke noget genkendende at vende tilbage til.

Det betyder at alle numre bare flyder sammen. Kun på de to instrumentale numre, får guitarspillet virkeligt liv, men det er slet ikke innovativt eller dygtigt nok spillet og skrevet til at de kunne fylde et helt album med det, og når det andet instrumentale nummer "Almost a Fantasy" står så meget ud, er det fordi, det er en guitarversion af Måneskinssonaten af Beethoven. Den er okay men ikke speciel og magisk, og der er ikke nogen slutningen men den bare fader ud. Jeg ender med at sidde med tom følelse over dette album, der er intet mindeværdigt ved On fire. Mastercastles On Fire kunne have været et super godt album. Det er et spændende take på genrene, en dygtig sangerinde og guitarist. Men den forfærdelige produktion og det at der intet at holde fast i, gør det til album, der er hurtigt er glemt, der dukker ikke engang små guldkorn op efter at have hørt det flere gange. Brug pengene på en god flaske italiensk vin i stedet for, den holder længere og du er efterladt med en bedre smag i munden.

Chains, et nummer på albummet.

1. Silver Eyes
  2. Chains