Hyperion

/ Intromental · Udkom

Genrer:Power metal, Prog metal
Spilletid:63:44

Officiel vurdering: 10/10

Brugervurdering: 9/10 baseret på 1 stemme.

WOW! Siden jeg så deres overbevisende gig på Sweden Rock Festival, har jeg virkelig set frem til denne skive fra Københavnske Manticora. Og tak skal du ha’ – resultatet har virkelig været ventetiden værd! Hyperion er et koncept album, baseret på Dan Simmons sci-fi novelle af samme navn. Man kan virkelig fornemme den røde tråd gennem hele pladen, der gør at du simpelthen ikke bare kan nøjes med at høre et enkelt nummer – det holder 100%! Denne plade indeholder alt hvad man kan ønske sig af en powermetal udgivelse; fed (!) produktion (Jacob Hansen/Aabenraa Studiet), afveksling, kontrollerede temposkift, og selvfølgelig POWER!

Efter hver eneste gennemlytning dukker der nye detaljer op, der får hårene på armene til at rejse sig på den fede måde. Specielt har de virkelig formået at krydre pladen med akustiske passager og kvindevokal, der aldrig bliver for dominerende. Desuden har denne plade den afsindig gode egenskab at den ikke på ét eneste tidspunkt igennem hele pladen er kedelig.

Siden deres forrige album "Darkness With Tales To Tell" er der desuden sket nogle udskiftninger af medlemmer i form af Kasper Gram (bass) og Martin Arendal (lead guitar). Man må sige at de endelig har fundet det perfekte line-up, for jeg er helt pjattet med de lækre harmonier og killer-soloer, der leveres af guitaristerne. Jeg kniber en lille tåre, når jeg hører midterpassagen i "Keeper of Time…", som minder mig om Iron Maidens klassiker "Rime of the Ancient Mariner".

Denne skive er allerede blevet permanent inventar i mit anlæg, så er du bare det mindste til power metal, så burd… nej, så skal du sgu’ eje dette album, når det bliver sendt på gaden d. 28. oktober! Respekt!