Maegi - Skies Fall

Skies Fall

Genrer:Power metal, Prog metal

Tyrkisk Prog-Power Metal starter lovende, men bliver desværre hurtigt kedeligt

Det er ikke hver dag man hører tyrkisk progressiv power metal. Men det er præcis hvad Maegi leverer. Bandet er et projekt søsat af Oganalp Canatan, som ellers slår sine folder som forsanger i Dreamtone. Han mente sidste år, at det nu efter syv Dreamtone-albums var på tide at prøve noget nyt og det har så kastet denne plade, Skies Fall, af sig.

Keyboards, korharmonier og knasende guitarlyd skaber rammen om Skies Fall. Fra start til slut bliver man bombarderet med power metal-klichéer efter klassisk skabelon, og det holder et lille stykke hen ad vejen. Ikke mindst på pladens tredje skæring "Communications Breakdown" (som i øvrigt ikke har nogen paralleller til Led Zeppelin!) kommer alle Maegis virkemidler flot til udtryk. Det er flot og storladent, og så er det tilsat lidt progressive elementer med sjove taktarter, breaks og keyboardfigurer, som matcher perfekt til nummeret. Pladens stærkeste nummer er "Those We Have Left Behind" - et afdæmpet nummer med gæsteoptræden af Hansi Kürsch (Blind Guardian) der, sammen med Oganalp Canatan, leverer flot tostemmig sang. Endnu en gæsteoptræden finder vi på nummeret "Demise of Hopes". Her er det Tim Ripper Owens (ex-Judas Prist, Iced Earth, Yngwie Malmsteen's Rising Force, m.fl), der får lov at synge med og også dette nummer fungerer ret fint. Desværre må det siges, at den milde begejstring slutter her. Numrene bliver simpelthen for ens og forudsigeligheden, og dermed også kedsomheden, tager over. Ærgerligt! Det starter nemlig rigtig fint, men gennem resten af pladen, sidder man og håber på, at næste nummer bliver vendepunktet. Men desværre nej.

Fans af genren vil nok ikke blive hamrende skuffede, da vi har at gøre med progressiv power metal efter klassisk opskrift. Er man derimod ikke fan, bliver man dog hurtigt træt af ensformigheden. De fire bedste numre havde udgjort en glimrende EP, men med så meget ligegyldigt fyld, som det er tilfældet på Skies Fall, kan vi ikke komme højere op end en lunken middelkarakter.

Those We Have Left Behind - Pladens stille nummer, men klart det bedste!

1. Skies Fall
  2. No Response