Legion Of The Damned - Ravenous Plague

Ravenous Plague

Genrer:Thrash metal, Death metal

Brugervurdering: 8/10 baseret på 2 stemmer.

Så er der nye tæsk fra Legion Of The Damned - Skru op for Ravenous Plague!

I 2004 opstod det hollandske thrash/death band Legion Of The Damned, nærmest som en reinkarnation af bandet Occult – Det nye navn skulle blive en ny start oven på en sur og trættende kamp mod Occult's fortid: En fyret sanger, som bandets fans havde svært ved at slippe og en kamp mod pladeselskabet Painkiller Records, der prøvede på at trække Occult i retten var blot nogle af de kampe der skulle kæmpes. Dét fik bandet til at tage beslutningen om en ny start under nyt navn. I 2005 udgav Legion Of The Damned deres første album, Malevolent Rapture, som egentlig skulle have været udgivet af Occult. Albummet blev en stor succes, og lagde vejen for Legion Of The Damned's fremtid. Legion Of The Damned har til dags dato udgivet fem studiealbums via Massacre Records, og den 03.01.14 udkom deres sjette album, Ravenous Plague, via Napalm Records.

Gennemgang

Ravenous Plague udkommer, som nævnt i introduktionen, via Napalm Records, og Andy Classen står bag produktion og mix, hvilket straks peger i retning af gennemført arbejde på dén front. Andy Classen har haft tjansen på stort set alle bandets udgivelser, bortset fra 2011 albummet Descent Into Chaos, der blev produceret af Peter Tägtgren. Ravenous Plague er indspillet i Stage One Studio i Tyskland. Lyden på Ravenous Plague er en anelse bedre og mere finpudset end på de tidligere albums; Maurice Swinkels' vokal er tydelig og klar uden at det går ud over den fæle og aggressive tone. Trommerne har en spot on lækker, klar lyd og der er catchy, aggressive guitar riffs og soloer. Albummet er i øvrigt første udgivelse med Twan van Geel på guitar – og han leverer varen! Bl.a. nogle fede Kerry King-agtige riffs på flere af numrene, som "Ravenous Abominations" eller "Mountain Wolves Under A Crescent Moon". Albummet skydes i gang med den højtidelige og dramatiske instrumentale intro "The Apocalyptic Surge", som er skrevet af Jo Blankenburg, der bl.a. står bag musik til film som "X-Men" og "Harry Potter". Det er ikke fordi at introen virker malplaceret, men den kunne sagtens have været undværet - Dog er den helt sikkert en frisk og anderledes optakt til dét der venter forude: Nemlig lige på og hård thrash metal! Der er fuld fart på fra start til slut, og ud over introen, er der 10 fede numre hvor der leveres thrash metal i et tempo, som man næsten bliver forpustet af at lytte til. Der er gode, iørefaldende omkvæd og strofer på flere af numrene, som bl.a. "Black Baron" og "Mountain Wolfes Under A Crescent Moon", og det er slet ikke tosset at Maurice Swinkels' vokal er så tydelig, at man nemt fanger teksterne. Som jeg allerede har været inde på, er albummet spækket med lækre guitar kælerier og hårdtslående riffs - Jeg er især begejstret for van Geel's fandenivoldske og pinefulde guitarmanøvrer i bedste Slayer stil! Erik Fleuren giver fuld gas ved trommerne hele vejen igennem albummet, og hans præcision og teknik gør det til en fornøjelse at fordybe sig i dét han leverer på Ravenous Plague. Man kunne måske ønske sig at høre lidt mere til bassen – Den pulserer i baggrunden, og de meget få gange den træder ud af skyggen, er den ikke særlig fremtrædende. MEN alt i alt kører det for Legion Of The Damned, og der er intet at sætte en finger på!

Konklusion

Man kan ikke påstå, at Legion Of The Damned har leveret et album der skiller sig ud i forhold til de tidligere udgivelser - Ravenous Plague er en fortsættelse i samme stil, som de tidligere albums – Hvilket er for fuld skrue, og med så megen energi, at det næsten slår gnister! Det er lige præcist dét som Legion Of The Damned kan, og skal blive ved med! Ravenous Plague skal høres HØØØJT!

Kommende Shows

Du kan opleve Legion Of The Damned den 11.02.2014 på Tobakken i Esbjerg, sammen med Sepultura, Flotsam & Jetsam og Mortillery.

Lad dig blæse bagover af nummeret Doom Priest, der ligger i den langsommere ende: