Kadavar - Abra Kadavar

Abra Kadavar

Genrer:Doom metal, Hard rock
Spilletid:41.12

Tysk trio deler ud af godterne

Kadavar er en tysk trio, som har hjemme i hele Europas kulturby, Berlin. Kadavar er i år aktuelle med albummet Abra Kadavar, som er efterfølgeren til deres første album, "Kadavar", som udkom i fjor. Kadavar spiller en god omgang klassisk rock – tænk på en blanding af Black Sabbath og Deep Purple. Ved siden af det kan man opleve en god snert stoner og sågar space rock.

De ZZ Top-lignende herrer formår at skyde hele showet i gang med "Come Back Life". En lead, med bassen og trommerne til at støtte op, sætter standarden, og der bliver så riffet derud af med Christoph Lindemann, som har en god old school ren vokal. Trommerne og bassen er simple her, hvor guitaren kontrollerer. Efter halvdelen af nummeret kommer vi over i den tungere ende med et mere doomy vibe. Nummeret har selvfølgelig også lige en lækker guitar solo.

Musikalsk er Kadavar fænomenale. Man støder hele tiden på en masse fede basgange og en masse fede fills fra Christoph Bartelt på trommer. Frem for, at en guitar skal bære det meste, da bliver det hele fordelt meget godt her. Hvert instrument formår at gøre det andet bedre. Og vokalen passer perfekt i den old school produktion af skiven. Dette kunne sagtens være noget, som kunne have været indspillet for 40 år siden.

De sidste to numre på Kadavars Abra Kadavar, "Rhythm for Endless Minds" og "Abra Kadavar", kan man næsten kategorisere som space rock. Lindemann anvender effekter på både guitaren og vokalen, som gør det utrolig space rock agtigt. Det er et sjovt indspark, som blot gør pladen endnu mere interessant.

Generelt finder jeg Abra Kadavar ganske god. Det er et relativt gennemført album i denne bølge af retro rock. Jeg har længe luret på min karakter for dette album, desværre må jeg give det blot syv dødningehoveder, flere vil nok erklære sig uenige. Jeg synes, at trioen gør det fantastisk instrumentalt, men til tider føler jeg mig lidt halv træt af numrene, der er nogle irriterende guitar gimmicks diverse steder. Introen på "Black Snake", hvor guitaren og vokalen følger hinanden, sådan noget kan jeg personligt ikke helt klare. Subjektiv skal jeg dog være, og jeg er ikke super vild med alt på denne skive. Jeg vil dog klart anbefale dette album, om man bryder sig om retro rock, eller bare rock. For jeg kender nok flere, som ville give dette album en endnu højere karakter.

Kadavar kan opleves live den 8. november 2013 på BETA i København.

Sang nummer to, “Doomsday Machine", kan opleves her: