iHjel - Hævnens Flammer

Hævnens Flammer

Genre:Hard rock
Antal numre:4

Lidt at leve op til

Her i Detektoren har vi tidligere stiftet bekendtskab med de tre herrer i iHjel – dengang i forbindelse med debut-ep’en fra 2016. Udgivelsen fik en glimrende modtagelse, stak af med hele otte kranier, og bl.a. roste vores anmelder gruppen for de danske tekster. Siden 2016 må man sige, at der er gået inflation i dansksproget rock og metal, så lige dén parameter får bandet nok svært ved at slå ud på i dag. Nuvel. Gruppens nyeste udskejelser kan høres på ep’en Hævnens Flammer, og det er naturligvis også den, det her skal dreje sig om.

Ned ad bakke

Hævnens Flammer får vi fire numre fordelt over 18 minutter i en stil, der minder om ”Steppeulvene møder Magtens Korridorer”. Det overordnede genremærkat er således rock, men indimellem sniger der sig nogle metalliske elementer ind – og i øvrigt også nogle smagfulde guitarsoli. Pladen starter relativt stærkt med titelnummeret, men desværre formår den ikke at holde kadencen ret længe. Faktisk vil jeg påstå, at de fire numre bliver gradvis svagere, jo længere pladen skrider frem – så lad os da bare tage dem i rækkefølge.

”Hævnens Flammer” imponerer med en tydelig bas, fint guitararbejde og en dyster, fængende stemning. Vokalen er let forvrænget, og selvom den kræver en anelse tilvænning, passer den fint i iHjels univers. Rytmen er marcherende, lyrikken anklagende, og præcis som på debutudgivelsen er der en fornemmelse af protestsang i udtrykket. Klart ep’ens stærkeste nummer.

På efterfølgeren ”Uden Dig” serverer bandet en sand sjæler i langsomt tempo og med minimal instrumentering. Stemningen er længselsfuld, som den skal være, guitarsoloen er klædelig, og selvom vokalen ikke er voldsomt stærk, virker den oprigtig og dybtfølt. Fint nummer, der dog indimellem kunne savne lidt momentum.

”Ulven Kommer” vender tilbage til den dystre stemning og det rockede udtryk. Desværre er vokalen til den skabede side, og teksten – især i omkvædet – er på grænsen til kikset. Værst går det dog på ”Tømmermænd Fra Helvede”: Vokalen er påtaget hærget, sangen rodet, og omkvædet en gang råb og skrig. Det har sikkert været et sjovt nummer at indspille i studiet – men som med interne jokes er det bare ikke særlig fedt for resten af verden. Beklager: pladsen svageste nummer.

Plusser og minusser

Med Hævnens Flammer lander iHjel et sted imellem ”temmelig godt” og ”temmelig skidt”. Der er masser af fint håndværk, gode guitarsoli og en fin produktion, men der er bestemt også plads til forbedring og lidt mere finesse. De otte kranier fra debuten bliver desværre kun til fem i denne omgang – men hey, lur mig, om ikke iHjel kommer med ny (og måske bedre) musik i fremtiden. Vi holder i hvert fald øje.

1. Hævnens Flammer
  2. Uden Dig
  3. Ulven Kommer