Hypnotheticall - A Farewell To Gravity

A Farewell To Gravity

Genre:Prog metal

Kom med ind i et smukt, abstrakt og vanvittig velspillet univers

Vi har før stiftet bekendsskab med Hypnothericall her på Heavymetal.dk. Vi har anmeldt deres første album Dead World (som scorede 8/10 her på siden), og vi har endda lavet et interview med dem. Nu er tiden så kommet, hvor deres andet album er udgivet, og det har jeg fået æren af at anmelde. Det nye album hedder A Farewell To Gravity, og er deres andet album, og ER DU GAL, de har forbedret sig! Albummet lægger ud med "From The Universe Beyond". Den starter stille, med lidt guitar, og lidt efter kommer resten, sammen med vokalen. Der stifter vi også bekendskab med de atmosfæriske elementer på albummet, som vi ikke så på Dead World. De virker super godt, og gør at man falder lidt hen i det abstrakte univers, som albummet så smukt skaber. Dette univers kan også blive lidt mørkere, som det gør på "Home". Guitaren lyder lidt mere rå til at starte med. Keyboardet er lidt mere uroligt, og riffet er også mere kantet. Det bløder dog op igen, og man sidder i samme trance som tidligere. Dette univers kan også blive helt stille og varmt, som på "Drifting Dreamers", hvis man går ned i tempo, og der kommer lidt arkoustisk guitar ind i billedet. Her er bassens velspillede indflydelse også tydelig, da det giver sangen form, som sange som denne godt kan mangle. Gennem resten af albummet er man i samme følelsesladede smukke og varme univers, som de skaber så flot, med deres brug af keyboard, diverse rytmeinstrumenter (som blandt andet ses på "Let Life be An Orgami") og et unikt brug af de basale, specielt trommer. Bassen gør også et godt stykke arbejde, med at sørge for at musikken musikken har form, men stadig er blød og lækker indvendig (lidt ligesom en muffin med fyld). Desuden hører man ikke mange, men nogle ganske gode guitarsoloer.

Hypnothericall har virkelig rykket sig meget siden Dead World. Musikken er lange mere varieret, vellykket og så skaber de en atmosfære, nærmest et univers, som jeg kun har set det med Rhapsody Of Fires From Chaos To Eternity. Alle instrumenterne er også utrolig velspillede, og de støtter hinanden, præcis som de skal i et vellykket band. De er der dug ikke helt, men med den fremgang kan næste album sagtens blive en 10/10.

Trackliste 1. FROM THE UNIVERSE BEYOND 2. HOME 3. DRIFTING DREAMERS 4. LET LIFE BE AN ORIGAMI 5. (NEVRO) TIC 6. BRAINSTORMING LINE 7. FIRST DRAFT OF A LIFE 8. WHEN THE KRAKEN COMES 9. A FAREWELL TO GRAVITY 10. CRISIS 11. HIRANYALOKA

First draft of a life er en blandt mange af albummets herligheder.