Hardreams - Calling Everywhere (Re-Release)

Calling Everywhere (Re-Release)

Genrer:Hard rock, Rock
Antal numre:14

Officiel vurdering: 4/10

"Calling Everywhere" er spanske Hardreams' debutalbum, der udkom første gang i 2004, men nu foreligger i en genudgivelse med 3 bonusnumre. (Siden dengang har bandet udgivet et enkelt album, "The Road Goes on" i 2008.) Musikken er 80'er-rock med en diskret snert af heavyrock á la Europe over sig, men en typisk bund af syntetisk klingende trommer, corny synthesizer-lyde og poppede omkvæd.

For at fremhæve noget positivt, har Hardreams en o.k. forsanger, der generelt har en god artikulation og afrunding på sine fraseringer, selv om hans accent ind imellem forstyrrer billedet. Bortset fra det, martres Hardreams på flere af sangene af deres usædvanligt utighte trommeslager - særligt når der er rundgange, lyder det som om, han kæmper for at blive i det tempo, han selv har sat. Eller rettere, det lyder, som om han ikke kæmper nok! Lyt f.eks. til "Soul Dancer" eller "Calling", hvis du har brug for dokumentation. Harmonisk og melodisk minder mange af numrene om hinanden, og da der samtidig ikke er nogen videre interessante hooks - poppede omkvæd til trods - bliver det hurtigt en på en gang kedelig og anstrengende affære at lytte til albummet, især fordi det ringe trommespil forhindrer, at noget der bare minder om energi for alvor kan etableres.

Bonusnumrene er en demoudgave af et af albummets numre plus to live-numre, hvoraf det ene bliver sunget på spansk - hvilket trods alt vidner om en lille smule selvstændighed hos dette for mig ellers uinteressante band. Jeg sniger mig op på et 4-tal udelukkende for at kreditere, at alle andre end trommeslageren gør et nogenlunde stykke arbejde.