Ghost - Meliora

Meliora

Genre:Hard rock

Officiel vurdering: 10/10

Brugervurdering: 9,2/10 baseret på 5 stemmer.

Så spøger det igen… For alvor!

Jeg har, lige siden jeg hørte Ghost første gang, været fuldkommen solgt til deres forunderlige mix af heavy metal, The Beatles, tongue in cheek markedsføring, ja hele cirkusset omkring Papa Emeritus og hans Nameless Ghouls. Det hele var meget mystisk og mørkt, da debutskiven udkom i 2010. Her 5 år senere er bandet på deres 3 fuldlængdeskive. Siden man første gang hørte om bandet, der var en relativ velbevaret hemmelighed i undergrunden, er Ghost i dag et household name på diverse større festivaller som hovednavn og som support på tours med kæmpe aktører på metal- og rockscenen. Og har dette haft nogen betydning for bandets sound og så videre? Ikke det mindste, hvis du spørger undertegnede… Ghost er Ghost, og gud ske tak og lov for det!

Tungere, mere melodisk og stemningsfuldt end nogensinde!

Det første, der slog mig med den nye skive, er, at Ghost har sigtet efter et tungere mere heavy udtryk end på den forrige skive Infestissuman. Der er væsentligt mere heavy metal/hard rock end The Beatles på Meliora, og det klæder bandet fortræffeligt. Lydbilledet og produktionen på den nye skive er tungere end før, der er væsentligt mere tyngde i guitarerne, og det spiller max sammen med de stemningsfulde keyboardflader og det orgel , der hele tiden presser voldsomt meget atmosfære ind i de enkelte numre. Papa Emeritus III leverer også den bedste vokale præstation hidtil. Hans måde at lægge sin i øvrigt ikke specielt overlegne sangstil nedover musikken er simpelthen unik. Han overspiller på intet tidspunkt, men ligger hele tiden som en integreret del af stemningen, og hans frasering er så fed, at der ofte går gåsehud i den, når han åbner organet. Alle numrene på skiven er en fantastisk opvisning i, hvordan musik, der fænger, skal udføres. Teksterne, som Ghost også skal have kredit for, er lækre og understøtter stemningen i musikken. Nogle af dem som eksempelvis i nummeret ”Majest” er nærmest skrevet som ortodox black metal-lyrik, hvor menneskets overgivelse til den mørke herre, kødets lyst og alt, der er en torn i øjet på vor herre, hyldes.

GHOSTLY FANTASTIC!

For bare lige at opsummere og sætte tingene på plads, så finder jeg Meliora genial, og cd’en nægter at forlade mit anlæg, både herhjemme og når bilen fragter mig rundt. Jeg bliver ved med at finde nye fede detaljer i musikken, nye hooks i versene osv. Det er en skive, der er nem at gå til, fordi den er så umiddelbart fængende, men også en skive der indeholder meget mere, end første

lyt afslører. Jeg vil også opfordre til, at man KØBER skiven fysisk og nyder den flotte booklet med de lækreste, træsnitsagtige-scener, der hver især underbygger teksterne. Dette er, Ghosts indtil videre mest gennemførte værk, og jeg kan ikke andet end at kvittere med det største 10-tal, jeg endnu har givet på heavymetal.dk!

1. Spirit
  2. From the Pinnacle to the Pit
  3. Cirice